08 sep

Promotie Carlos Andrés García Velásquez

Promotor: Prof. dr. Yvonne van der Meer

Co-promotor: Dr. Ali Ghannadzadeh

Trefwoorden: Levenscyclusanalyse, toeleveringsketen, externe milieueffecten, biogebaseerde grondstoffen

"Accounting for environmental externalities in the design of biobased supply chains: Value of life cycle assessment for decision-making"

Voor een groot deel van onze economische activiteiten maken we intensief gebruik van fossiele koolstof. De chemische sector is geen uitzondering, maar is er op de een of andere manier in geslaagd om "onder de radar door te glippen". Deze dissertatie stelde zich een scenario voor waarin fossiele koolstof wordt vervangen door biobased koolstof (geproduceerd met behulp van landbouw en industriële biomassa) binnen de chemische industrie, met als casestudy de productie van een van de meest gebruikte polymeren - PET (polyethyleentereftalaat). Daarnaast benadrukte dit proefschrift het belang van het opnemen van zowel negatieve als positieve milieueffecten bij de productie van dit polymeer door gebruik te maken van een reeks lokale biomassabronnen, verschillende technologieën en configuraties in de toeleveringsketen. Er zijn verschillende manieren om deze milieueffecten mee te nemen in het ontwerp van toeleveringsketens en dit proefschrift presenteerde twee methoden om dit te doen, ten eerste door een monetaire waarde toe te voegen aan de milieueffecten en ten tweede door afwegingen te maken tussen milieu- en economische criteria.

Klik hier voor de livestream.