08 mrt

Onsite promotie Simone Johanna Catharina Paulis

Promotors: Prof. dr. J.M.G.A. Schols, Prof. dr. rer. cur. C. Lohrmann (medical University of Graz)
Co-promotor: Dr. I.H.J. Everink

Trefwoorden: Dehydratie; verpleeghuis

"Dehydration in the nursing home. Research into the prevalence, risk factors, diagnosis, roles of current collaboration between (in)formal caregivers and nursing home residents."

Uitdroging is een relevant probleem in de verpleeghuissetting. Meerdere factoren (o.a. comorbiditeit, medicatiegebruik en zorgafhankelijkheid) zorgen ervoor dat bewoners voortdurend worden blootgesteld aan uitdroging. Dit gezondheidsprobleem kan negatieve gevolgen hebben en een verminderde kwaliteit van leven voor bewoners veroorzaken. Het doel van dit proefschrift was om te onderzoeken hoe de zorg voor bewoners met (een risico op) uitdroging is georganiseerd in het verpleeghuis. De resultaten van dit proefschrift geven inzicht in verschillende aspecten (o.a. het belang van het vergroten van het bewustzijn en de kennis over uitdroging, het inzetten van een interprofessionele samenwerking én het gebruik van een stapsgewijze diagnostische strategie om uitdroging mee vast te stellen) waar zorgprofessionals, mantelzorgers en verpleeghuisbewoners zich samen op moeten focussen om de zorg voor bewoners met (een risico op) uitdroging te optimaliseren in de praktijk.

Taal: Nederlands