14 sep

Online Promotie Natália de Lima Figueiredo

Double Doctoral degree Universidade de São Paulo and Maastricht University

Promotor: Prof. dr. Peter Van den Bossche

Co-promotors: Prof. dr. Alberto do Amaral Junior, University of São Paulo, Dr. Denise Prévost

Trefwoorden: lokale inhoudsvereisten (LIVs), World Trade Organisatie (WTO), ontwikkeling, mensenrechten

"Local content requirements in WTO law: between free trade and the right to development"

In de internationale arena is er een sterke retoriek tegen een soort industriële beleidsmaatregel die lokale inhoudsvereisten (LIVs) worden genoemd. Ze worden vaak gekenmerkt, vooral door ontwikkelde landen, als beschermende maatregelen. Onder bepaalde omstandigheden kunnen LIVs echter een centrale rol spelen in het ontwikkelingsproces van een land. Zowel ontwikkelde als ontwikkelingslanden gebruiken ze namelijk om hun economieën te stimuleren.

Ondanks dit ontwikkelingsaspect van LIVs, beperken de WTO-regels (World Trade Organisatie) het gebruik ervan. De WTO-overeenkomst heeft echter een ontwikkelingsdimensie en het WTO-recht moet worden gelezen in het licht van het bredere lichaam van internationaal recht. Het recht op ontwikkeling is op zijn beurt een principe dat geworteld is in fundamentele mensenrechtenverdragen, standgehouden heeft in verschillende instrumenten van zachte wetgeving en het zou mogelijk een rol kunnen spelen bij de interpretatie van WTO-bepalingen.

In dit scenario onderzoekt het proefschrift of het mogelijk is om een ​​ontwikkelingsgerichte interpretatie van WTO-regels die LIVs beïnvloeden te bevorderen, zodat die maatregelen die echte ontwikkelingsdoelen bevatten, niet worden beschouwd als een schending van de WTO-regels.

Klik hier voor de livestream.