04 okt
10:00

Online Promotie Manli Zhang

Promotor(es): Prof. dr. Milene Bonte

Co-promotor(es): Dr. Lars Riecke

Trefwoorden: taalstructuur tracking, hersenoscillatie (ritmische activiteit in hersenen), ontwikkelingsdylexie

"Cortical tracking of spoken and written language structures in (dys)fluent readers"

Hoe leren en begrijpen we taal? Dit is waarschijnlijk niet alleen een van de meest fascinerende en moeilijke vragen voor wetenschappers, maar ook een waar ieder van ons nieuwsgierig naar zal zijn

op een bepaald moment in ons leven. Om taalverwerking en de associatie met ontwikkelingsdyslexie beter te begrijpen, werden in dit proefschrift niet-invasieve methoden gebruikt om de hersenoscillaties (oftewel de hersenactiviteit) te meten en te moduleren die ten grondslag liggen aan de perceptie, het leren en de constructie van taalstructuren. Onze bevindingen suggereren dat langzame corticale oscillaties de dynamische en functioneel gecoördineerde processen van lettergreep-naar-woord integratie in zowel spraak als tekst kunnen moduleren. Ze dragen echter niet direct bij aan de perceptie van fijnkorrelige auditieve informatie. In vergelijking met hun leeftijdsgenoten vertoonden volwassenen met dyslexie een trager leren van spraakstructuren, een overmatige afhankelijkheid van grotere en vertrouwde taaleenheden, samen met een meer bilateraal verdeeld hersennetwerk voor het volgen van gesproken woorden. Dit kan inspiratie bieden voor de ontwikkeling van op maat gemaakte interventieprogramma's voor dyslexie.

Klik hier voor het volledige proefschrift. 

Klik hier voor de live stream.