30 nov
10:00

Online Promotie dhr. Jaime Legaspi Pacifico

Promotores: prof. dr. S. Heeneman (Maastricht University), prof. dr. C.P.M. van der Vleuten

Trefwoorden: postgraduate, medische opleiding, onderwijsconcepten, percepties, leerklimaat

"Making the Implicit Explicit: Uncovering the Role of the Conceptions of Teaching and Learning and the Perceptions of the Learning Climate in Postgraduate Medical Training"

De postgraduate medische opleiding verwijst naar de specialisatieopleiding die iemand kiest als nieuw afgestudeerde van de medische opleiding. Elk vakgebied van de geneeskunde heeft zijn eigen bijzonderheden tijdens de specialisatieopleiding oftewel residence training. De laatste jaren wordt steeds meer aandacht besteed aan de algemene opleidingsomgeving van jonge artsen in opleiding.

Het doel van dit proefschrift is om de rol te benadrukken van de percepties van het leerklimaat en de onderwijsconcepten in de postgraduate medische opleiding bij de verbetering van de algemene opleidingsomgeving in het specialisatieonderwijs. Om dit doel te bereiken, is een kruisvalidatie toegepast op een instrument dat het leerklimaat meet, de Dutch Residency Educational Climate Test en een ander instrument Conceptions on Learning and Teaching (COLT) onder Filipijnse artsen. De resultaten toonden aan dat het gebruikt kan worden door Filipijnse artsen na enkele aanpassingen in de vragenlijst. Het bestaan van dergelijke instrumenten zal het mogelijk maken om de impact van de perceptie van het leerklimaat en de onderwijsconcepten van de klinische faculteit te monitoren, met het uiteindelijke doel om de gegevens van deze instrumenten te gebruiken om veranderingen in te voeren die de jonge artsen in opleiding ten goede zullen komen.  

Klik hier voor de live stream.