18 okt

Online Promotie Andreia Pinheiro Vilaça

Double doctoral degree between the University of Coimbra and Maastricht University

Promotor(es): Prof. dr. Leon J. de Windt, Prof. dr. Lino da Silva Ferreira (University of Coimbra)

Co-promotor(es): Dr. Hugo Agostinho Machado Fernandes (University of Coimbra), Dr. Hugo Agostinho Machado Fernandes (University of Coimbra)

Trefwoorden: extracellulaire blaasjes, niet coderend RNA, bezorgingssystemen, regeneratieve geneeskunde

"Targeting the heart: Extracellular vesicles and beyond"

Extracellulaire blaasjes zijn van cellen afkomstige kleine deeltjes die op natuurlijke wijze verschillende moleculen, waaronder RNA, tussen cellen transporteren en een reactie induceren in de ontvangende cel. Dit proefschrift richtte zich op het gebruik van extracellulaire blaasjes voor cardiale toepassingen door hun inhoud te manipuleren en hun accumulatie in het hart te bevorderen. Dit onderzoek toonde aan dat deze blaasjes kunnen worden verrijkt met lange niet-coderende RNA's, moleculen waarvan bekend is dat ze een belangrijke rol spelen in het hart. Verder werd aangetoond dat zij deze transporteren naar verschillende cellen die gewoonlijk in het hart aanwezig zijn. Na intraveneuze injectie bij dieren accumuleren deze blaasjes echter niet in het hart, waardoor het gebruik ervan voor harttherapieën wordt beperkt. Tenslotte stelden wij het gebruik voor van een transporter die in reactie op een externe stimulus degradeert en de daarop geladen blaasjes lokaal vrijgeeft. Met dit niet-invasieve systeem konden wij de hoeveelheid blaasjes die het hart bereiken en zich daarin ophopen verdubbelen, wat de weg vrijmaakte voor verbeterde behandelingen met blaasjes.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.

• 09 sep

Promotie Zohaib Salahuddin

"Towards Trustworthy Artificial Intelligence in Medical Imaging: Explainability, Uncertainty and Clinical Utility of Radiomics"

• 10 sep