06 feb
UM Star Lecture in Maastricht

Mythes over obesitas, eten en diëten ontmaskerd

Biologie is een voornaamste focus van onderzoek en verklaringen voor obesitas als een epidemie in onze ‘obesogene’ omgeving, de Westerse wereld. Daarom denken we vaak dat mensen die obesitas ontwikkelen, de mensen zijn met de verkeerde genen, een overactief neurologisch beloningssysteem of een verstoorde lichamelijke controle van de eetlust. Maar staat biologie wel echt op de eerste plaats – hoe zit het met de rollen van psychologie en je geest?

En er valt meer te discussiëren rondom voeding en gezondheid. Hangt het succes van je dieet bijvoorbeeld écht af van het type dieet en zijn voedingsstoffen? Wat is er eigenlijk nodig om een gezondere levensstijl te bereiken en te behouden? Professor Anne Roefs geeft meer inzicht (lezing in het Nederlands).

Over de spreker

anne_roefs

Anne Roefs is professor of Psychology and Neuroscience of Abnormal Eating bij de Universiteit Maastricht. Ze leidt het ‘Psychology of Eating Lab’, dat bestaat uit 20 onderzoekers (www.eetonderzoek.nl). Haar onderzoek richt zich op het begrijpen van cognitieve en neurologisch processen in (ab-)normaal eetgedrag. Ze heeft de NWO VIDI beurs (2016) ontvangen voor haar project ‘Mindset matters: how mindset, body weight and dietary restraint influence neural representations of food’. Daarnaast is professor Roefs mede-hoofdonderzoeker in het NWO Gravitation consortium ‘New Science of Mental Disorders’. Ze publiceerde 95 artikelen in internationale bladen, die meer dan 5.500 keer zijn geciteerd.

Deze lezing maakt deel uit van een traditionele serie lezingen voor alumni: de UM Star Lectures. De overige 13 lezingen vinden plaats in 13 verschillende steden, in 5 landen, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. Dit evenement wordt georganiseerd om alumni te bereiken en te inspireren, academische inzichten, ervaringen en herinneringen te delen, en om een verbonden UM Alumni Community te creëren.

Opmerking
Tijdens de UM Star Lecture is een fotograaf en/of sociale mediareporter aanwezig. Als je deelneemt aan dit evenement, geef je toestemming om foto’s en video’s in te zetten voor communicatieve doeleinden (website, sociale media, nieuwsbrief e.d.). Indien je hier niet mee akkoord gaat of vragen hebt, e-mail ons dan.