01 feb
UM Star Lecture in Breda

Met biomaterialen naar een gezond lichaam

De belofte van regeneratieve geneeskunde is dat we gezonder oud kunnen worden en dat we na een ziekte of een ongeluk sneller op de been zijn. Het trucje dat regeneratieve geneeskunde hiervoor gebruikt is het versterken van het herstellend vermogen van het lichaam. In plaats van het implanteren van een heupprothese implanteren we kleine korreltjes keramiek. Deze korreltjes zetten het lichaam aan tot het maken van nieuw bot en kraakbeen. Zo wordt de functie van dit bot en kraakbeen volledig hersteld.

In deze lezing wordt getoond wat de regeneratieve geneeskunde al heeft bereikt. Ook worden de toekomstige mogelijkheden en beperkingen van het veld besproken. Hoe geavanceerd kunnen en moeten regeneratieve therapieën zijn? Hoe zorgen we ervoor dat deze therapieën voor iedereen toegankelijk worden, en niet slechts voor de happy few?

Deze lezing is onderdeel van een lezingenreeks voor alumni: de UM Star Lectures. Gelijktijdig vinden er nog 12 lezingen plaats in 12 steden en 4 landen. Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd om de contacten met onze afgestudeerden aan te halen, te inspireren, wetenschappelijke inzichten te delen en ervaringen en herinneringen op te halen. Daarnaast willen we hiermee bijdragen aan een levendige alumni gemeenschap.

Video: Waardevolle discussies, nostalgie en bijzondere ontmoetingen

Over de spreker

Habibovic

Pamela Habibovic is als hoogleraar Anorganische Biomaterialen verbonden aan MERLN Institute for Technology-Inspired Regenerative Medicine. Ze is als onderzoeker actief in het veld van regeneratieve geneeskunde. Ze bestudeert en ontwikkelt biomaterialen die gebruikt kunnen worden voor herstel en regeneratie van beschadigde en slecht functionerende weefsels en organen. Een voorbeeld hiervan is haar onderzoek naar synthetische, keramische biomaterialen die het lichaam aanzetten tot genezing van bot en kraakbeen. Deze materialen kunnen gebruikt worden voor de behandeling van grote botdefecten die bijvoorbeeld ontstaan als gevolg van een auto-ongeluk. Ook kunnen biomaterialen worden ingezet bij de verwijdering van een tumor. Voor haar onderzoek ontving Habibovic o.a. de prestigieuze NWO Veni, Aspasia, Vidi en Zwaartekracht subsidies.

Habibovic is medeoprichter van het MERLN Institute for Technology-Inspired Regenerative Medicine. Binnen het instituut leidt ze de afdeling Instructive Biomaterials Engineering. Haar promotieonderzoek voltooide ze aan de Universiteit Twente, waarna ze als postdoc werkte in de Verenigde Staten en Canada. Voor haar komst naar Maastricht, heeft ze tussen 2008 en 2014 een onderzoeksgroep geleid aan de Universiteit Twente. Habibovic is de voorzitter van de European Society for Biomaterials. Hieraan zijn wetenschappers op het gebied van biomaterialen van alle Europese topuniversiteiten, medische centra en vele bedrijven verbonden. Daarnaast is ze lid van editorial boards van vier wetenschappelijk tijdschriften op het gebied van biomaterialen en regeneratieve geneeskunde. Ze heeft meer dan 70 artikelen en 10 boekhoofdstukken gepubliceerd en meer dan 30 uitgenodigde lezingen gegeven. In 2013 ontving ze de prestigieuze Jean Leray Award voor talentvolle jonge wetenschappers van de European Society for Biomaterials.