04 jul

Inauguratie Prof. dr. Kim Ragaert

Benoemd tot hoogleraar "Circular Plastics" in de Faculty of Science and Engineering

"Plastics, people and power"

De grote uitdagingen die er zijn om plastics een duurzame plaats te geven in de circulaire economie kunnen niet worden opgelost met enkel engineering. In een systemische aanpak zullen onze technologische oplossingen succesvol zijn – of ten onder gaan – dankzij andere invloeden zoals politiek, economie en de consument. De toekomst van plastics wordt grotendeels bepaald door mensen en de macht die zijn uitoefenen.

Deze verstrengelde elementen spelen ook een rol in de academische biotoop. Door de inherente hiërarchie, eigen aan de universiteit, ontvangt een professor een overweldigende hoeveelheid macht over het dagelijks leven van een groep mensen, die makkelijk kan afglijden in machtsmisbruik. Bij het aanvaarden van haar leerstoel Circular Plastics, reflecteert prof. Ragaert ook hoe academisch leiderschap ons de weg moet tonen tussen deze valkuilen door, eerder dan recht erin.

Klik hier voor de livestream.