06 okt

Inauguratie Prof. dr. Kasper Dziurdź

Benoemd in de faculteit der Rechtsgeleerdheid tot hoogleraar 'International Tax Law'

"Object and Purpose in Tax Treaty Law - Importance and Limits"

Voorwerp en doel, onder het Vienna Convention (1969), zijn al lange tijd een relevant interpretatiemiddel. Het is de afgelopen jaren aantoonbaar nog belangrijker geworden voor het belastingverdragsrecht door de introductie van de principle purpose test (PPT) regel als gevolg van het eindrapport van BEPS Action 6 (2015). De PPT-regel verwijst naar het doel van de relevante bepalingen van het belastingverdrag. Het kan belastingverdragvoordelen weigeren in gevallen waarin deze voordelen niet in overeenstemming zijn met dat doel. De inaugurele lezing gaat in op de rol van het voorwerp en doel onder het Verdrag van Wenen inzake het verdragenrecht (1969) en onder de PPT-regel. Wijkt de PPT-regel af van de gevestigde interpretatieregels om voorrang te geven aan het voorwerp en het doel, zelfs buiten de bewoordingen om?

Klik hier voor de livestream.