Giftedness: Een licht schijnen op hoogbegaafde studenten door Anke Smeenk

Deze workshop over 'Giftedness' (in het Engels) wordt aangeboden aan zowel studenten als UM-medewerkers die meer willen weten over het onderwerp en die openstaan om samen met ons verder te kijken dan vooroordelen. Ons doel is enerzijds een alternatief denkkader voor hoogbegaafdheid te laten zien en anderzijds inzicht te geven in de valkuilen van het niet herkennen van je eigen 'gave'.

Schrijf je nu in!

Veel hoogbegaafde mensen voelen zich niet hoogbegaafd. Heb je vaak gedachten als:

• 'Ja, ik kan dit, maar iedereen kan dit toch?' of
  • 'Er zijn veel studenten die hogere cijfers halen terwijl ze minder studeren dan ik' of
  • 'Als ik hoogbegaafd was, zou ik niet zo worstelen met mijn studie en vriendschappen' of
  • 'Als ik echt hoogbegaafd was, zou ik dit of dat (beter) kunnen'.

Omdat veel hoogbegaafden zich niet zo voelen, zullen we ons tijdens de workshop op dit thema richten.

Allereerst duiken we wat dieper in de vraag wat hoogbegaafdheid is, omdat het woord 'hoogbegaafdheid' in de maatschappij vaak een negatieve connotatie heeft door een aantal hardnekkige stereotiepe opvattingen. Een van die stereotypen is dat alle hoogbegaafden zeer succesvol zijn en zonder hulp uitstekend presteren. In tegenstelling tot dit standpunt gaat het bij hoogbegaafdheid in het dagelijks leven vaak niet alleen om het hebben van goede cognitieve vaardigheden of een IQ boven de 130, maar om een reeks kenmerken, waaronder gevoeligheid, twijfel en het stellen van (te) hoge verwachtingen.

Deze kenmerken voegen een extra laag complexiteit toe aan schijnbaar "normale" problemen en kunnen daarom leiden tot minder zelfvertrouwen, uitstelgedrag en mislukte resultaten, en zo een negatieve invloed hebben op het persoonlijk welzijn. Ten tweede gaan we in op mogelijke valkuilen van het niet herkennen of erkennen van hoogbegaafdheid.

Dit evenement is onderdeel van de UM Wellbeing Week. Klik hier voor het volledige programma en meer informatie.