19 mei
13:45 - 15:15

Gastcollege Dr. Milène Bonte: hersenenontwikkeling en taalvaardigheid tijdens de schooljaren.

De masteropleiding MEBIT verwelkomt dr. Milène Bonte van Maastricht University tijdens de contactdagen. Zij zal vrijdag 19 mei een gastcollege aan de MEBIT-studenten geven over hersenenontwikkeling en taalvaardigheid tijdens de schooljaren.

In de neurowetenschappen gaan de ontwikkelingen razendsnel. Voortdurend leren we bij over het leervermogen van mensen en hoe dat leren verloopt. In dit gastcollege geeft dr. Milène Bonte ons zicht op de stand van zaken van het onderzoek met betrekking tot taalontwikkeling. Dat geeft nog geen concrete recepten voor de praktijk van het onderwijs, maar zet wel aan het denken over de processen die we als docenten dagelijks aanspreken en stimuleren.

Deze lezing is geheel gratis en inschrijving is niet nodig.

dr. Milène Bonte

Milène Bonte studeerde psychologie aan Universiteit Maastricht (1005 – 1999). Ze schreef haar Master thesis in de groep van prof. Thomas Elbert aan Konstanz Universiteit in Duitsland over ontwikkelingswijzigingen in auditieve corticale MEG-reacties. In 2005 ontving zij haar doctoraat aan de Universiteit Maastricht met haar studie naar fonologische aspecten van spraakperspectief bij typische en dyslectische lezers met behulp van EEG. Tijdens haar promotie werkte ze nauw samen met lokale scholen nationale dyslexie-instituten. In 2004 ontving ze een ‘Ter Meulen Fonds’(KNAW) en een ‘Stichting De Drie Lichten’-reistoeslag om contextafhankelijke plasticiteit in gesproken woordherkenning te onderzoeken met behulp van MEG aan de Technische Universiteit van Helsinki, Finland. In 2007 ontving ze een NWO Veni-subsidie om taakafhankelijke en ontwikkelingsplasticiteit in spraakperceptie te onderzoeken met behulp van univariate en multivariate fMRI- en EEG-technieken.

Milene is momenteel PI van de MBIC Brain & Language groep waar haar onderzoek zich richt op:

• Lees-geïnduceerde hersenplasticiteit tijdens typische en dyslectische leesontwikkeling (NWO Vidi-subsidie)
  • Leesvaardigheid en neurale correlaten van auditieve / visuele taalverwerking
  • Neurale representatie van spraak in de dorsale (sensorimotorische) en ventrale (betekenis) pathways van de hersenen.

Master Evidence Based Innovation in Teaching (MEBIT)

Ben je een docent met een interesse in onderwijsvernieuwingen? Volg je de laatste ontwikkelingen in het onderwijs op de voet? En vraag je je vaak af wat nou echt werkt? Dan is de master Evidence Based Innovation in Teaching iets voor jou. Evidence based innovation – wetenschappelijk onderbouwde vernieuwing – houdt in dat je je als docent niet laat leiden door veronderstellingen of vooroordelen, maar door feiten.

Deze master is speciaal ontwikkeld om de wisselwerking tussen wetenschappelijke kennis en de onderwijspraktijk te verbeteren. Je leert op een wetenschappelijke manier te kijken naar onderwijsmethodes en onderzoekt of deze effectief zijn. Na het afronden van deze opleiding blijven alumni vaak actief in het onderwijs, waar ze onderwijsontwikkeling binnen hun eigen school onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek.