Studium Generale | Schuman Lecture 2017

Europe’s Pursuit of Peace: Past, Present and Future

Sinds het Romeinse Rijk heeft geen enkele politieke entiteit binnen Europa het op zo’n grote schaal en zo lang volgehouden als de Europese Unie. Toch lijkt de EU, als je sommige geluiden mag geloven, vandaag de dag te balanceren op de rand van de afgrond en af te stevenen op zelfdestructie. Een belangrijk moment daarom, om stil te staan bij het beginsel dat ooit het fundament vormde waarop de EU werd gebouwd en dat wel eens van cruciaal belang zou kunnen zijn voor de toekomst ervan: vrede.

Het spoor van de gezamenlijke pogingen om vrede te bewerkstelligen op het Europese continent is goed terug te volgen: via het Congres van Wenen in 1815 en de oprichting van de Volkerenbond vlak na de Eerste Wereldoorlog, tot de politiek van na de Tweede Wereldoorlog en tijdens de Koude Oorlog.

In de Schumanlezing 2017 onderzoekt Stella Ghervas de drijfveren van Europa’s politieke leiders om - ondanks alle verschillen en mislukkingen - vreedzame eenwording te blijven nastreven en zal ze ingaan op de vraag waarom dit een continu proces zal zijn.

De Schumanlezing, die is vernoemd naar de vroegere Franse minister van Buitenlandse Zaken Robert Schuman (1886-1963), wordt jaarlijks georganiseerd door de Universiteit Maastricht en de Gemeente Maastricht. Dit jaar staat de lezing in het bijzonder in het kader van Europe Calling en het 25-jarig jubileum van het Verdrag van Maastricht. Schuman was de drijvende kracht achter de oprichting van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, waar later de Europese Unie uit zou groeien.

Stella Ghervas - Assistant Professor of History, University of Alabama, Birmingham; Associate of the Department of History, Harvard University; Mihaychuk Fellow, Harvard Ukrainian Research Institute. Ghervas publiceerde onder meer: Réinventer la tradition: Alexandre Stourdza et l’Europe de la Sainte-Alliance (2008), waarvoor ze de Prix Guizot van de Académie Française ontving. Haar boek Conquering Peace: From the Enlightenment to the European Union verschijnt binnenkort bij Harvard University Press. Momenteel werkt ze aan een uitgave over de geschiedenis van de Zwarte Zee.