06 feb
UM Star Lecture in München

Een vrij verkeer van gegevens: waar trekken we de grens?

Hoe beschermen we grensoverschrijdende, ongrijpbare goederen – zoals persoonsgegevens of iemands reputatie – op een juridische basis? Deze lezing van professor Marta Pertegás gaat in op oplossingen, uitdagingen en moeilijkheden. Ze maakt daarbij gebruik van recente voorbeelden, zoals de Google-rechtszaak rondom het ‘recht om vergeten te worden’ of de wereldwijde uitspraak die Facebook verzoekt om mogelijk lasterlijk materiaal te verwijderen.

Hoe pakken we de wetgeving rondom zulke globaal relevante zaken aan? En als er geen internationale oplossingen komen, hoe zorgen we dan op z’n minst voor verbonden juridische systemen en grensoverschrijdende vonnissen? (lezing in het Engels)

Over de spreker

marta_pertegas

Professor Marta Pertegás bekleedt momenteel de leerstoel Internationaal Privaatrecht en Transnationaal Recht bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Maastricht. Zij voegde zich in 2018 bij de universiteit, na bijna een decennium werkzaam te zijn geweest als internationale ambtenaar op het gebied van internationaal privaatrecht. Professor Pertegás bezit praktische ervaring in wetscodificaties en verdragsonderhandelingen, net als een groot internationaal netwerk. Zij werkt ook bij de universiteit van Antwerpen en de universiteit van Johannesburg. Haar voornaamste onderzoeksgebieden zijn de functies van internationaal privaatrecht in de interactie van wettelijke bevelen, de relatie tussen globaal en regionaal internationaal privaatrecht, en hoe globalisatie (privaat-)recht verandert.

Deze lezing maakt deel uit van een traditionele serie lezingen voor alumni: de UM Star Lectures. De overige 13 lezingen vinden plaats in 13 verschillende steden, in 5 landen, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. Dit evenement wordt georganiseerd om alumni te bereiken en te inspireren, academische inzichten, ervaringen en herinneringen te delen, en om een verbonden UM Alumni Community te creëren.

Opmerking
Tijdens de UM Star Lecture is een fotograaf en/of sociale mediareporter aanwezig. Als je deelneemt aan dit evenement, geef je toestemming om foto’s en video’s in te zetten voor communicatieve doeleinden (website, sociale media, nieuwsbrief e.d.). Indien je hier niet mee akkoord gaat of vragen hebt, e-mail ons dan.