01 jun

Conferentie Small Data, Big Data en Immigranten in Limburg

Op donderdag 1 juni 2017 vond bij het CBS in Heerlen de conferentie “Small Data, Big Data en Immigranten in Limburg” plaats. De conferentie werd georganiseerd door het CBS en het expertisecentrum ITEM (‘Internationale, Transnationale en Euregionale Mobiliteits- en Grensoverschrijdende’ vraagstukken in de regio) van de Universiteit Maastricht.

De conferentie was gericht op kennisdeling en toekomstperspectieven in een interactieve setting over Limburg, en borduurde voort op de conferentie “Horst aan de Maas en Big Data” die op 31 maart 2016 plaats heeft gevonden. Deze keer om het perspectief verplaatsen naar meer gemeenten in Limburg, en vooral inzichten rond immigranten belichten. Nadrukkelijk was het de bedoeling om de conferentie in een interactieve setting te organiseren, waarin ook de expertise van burgers, politici en beleidsinstanties centraal stonden. Tevens werden de plannen en resultaten van het Euregionale Data Center (ERC), de Urban Data Centers (UDCs) en het Center voor Big Data Studies (CBDS) toegelicht.

Vragen die in discussierondes besproken zijn:

Wat bindt en verdeelt de burgers in Limburgse gemeenten?
Wat zijn de specifieke problemen, uitdagingen en oplossingsrichtingen in Limburgse gemeenten?
Op welke wijze kunnen het ERC, de UDCs, en het CBDS hierbij van dienst zijn?
Hoe bruikbaar zijn Small Data en Big Data voor het verkennen en oplossen van de problematiek in (Limburgse) gemeenten?
Welke rol speelt taal en meertaligheid in de communicatie op werkplekken en onderwijs?
En hoe kan (wetenschappelijk) onderzoek oplossingsrichtingen aandragen?

Bovenstaande onderwerpen werden zowel in de vorm van verschillende presentaties, als in twee discussieronden besproken. De conferentie werd afgesloten met een borrel.

Voorlopig programma

10.45 - 11.15 Inloop met koffie en vlaai - Beatrixzaal
11.15 - 11.30 Welkom en inleiding: Leonie Cornips (UM/Meertens Instituut) en Hans Schmeets (UM/CBS)
11.30 - 11.50 Small Data, Big Data en het CBDS: Magchiel van Meeteren (CBS) en Hans Schmeets (UM/CBS)
11.50 - 12.10 Euregionale en Urban Data Centers: Robert Hermans en Johan van der Valk  (CBS)
12.10 - 12.30 Migratie naar, uit en binnen Limburgse gemeenten: Jeroen Ooijevaar en Han Nicolaas (CBS)
12.30 - 13.15 Discussieronde 1: Problematiek en Data - Discussieleider: Sofie DeBroe (CBS)
13.15 - 14.00 Lunch - bedrijfsrestaurant
14.00 - 14.15 Het belang van interculturele communicatie : Jan ten Thije (UU) en Leonie Cornips  (UM/Meertens Instituut)
14.15 - 14.30 Meertalige communicatie op werkplekken in de grensregio: Daan Hovens (UM)
14.30 - 14.45 Meertaligheid in het VMBO onderwijs: Pomme van de Weerd (UM)
14.45 - 15.00 Problemen, uitdagingen en oplossingsrichtingen in Limburgse gemeenten, vanuit het perspectief van de immigranten: Jos Coesmans (Poolse Raad, Horst)
15.00 - 15.15 Problematiek en beleid in Limburgse gemeenten
15:15 - 15:30 Verhuismobiliteit van immigranten: Marloes de Hoon (UM/CBS)
15.30 - 15.45 Koffiepauze
15.45 - 16.30 Discussieronde 2: Oplossingsrichtingen met Data Discussieleider: Maarten Vink (UM)
16.30 - 16.45 Afsluiting: Robert Hermans (CBS)
16.45 Borrel – bedrijfsrestaurant

Voor meer informatie over de conferentie kunt u contact opnemen met prof. Leonie Cornips <leonie.cornips@maastrichtuniversity.nl> en/of prof. Hans Schmeets <H.Schmeets@cbs.nl> .

SVP voor 20 mei a.s. per email aan <H.Schmeets@cbs.nl> aangeven of u wenst deel te nemen aan de conferentie. Er is nog een beperkt aantal plekken beschikbaar.

• 27 nov

Experience Day Digital Society & Global Studies op 27 november

Tijdens een Experience Day kun je ervaren hoe het is om een student te zijn in een van deze bachelor programma's. Je woont een hoorcollege bij en neemt deel aan een tutorgroep, waardoor je kennismaakt met zowel het onderwijssysteem als de lesstof. Dit programma is alleen beschikbaar in het Engels.

• 04 dec

Experience Day Arts and Culture & European Studies op 4 december

• 18 dec

UM en FASoS Campus Tour op 18 december 2024