Studium Generale | Collegereeks

In Beweging! Gezondheidsuniversiteit: Leren over je lijf

Het thema voor de Gezondheidsuniversiteit dit voorjaar is In Beweging

Het bewegingsapparaat staat in deze reeks centraal.
Welke spieren en welke botten maken het eigenlijk mogelijk dat we kunnen lopen?
Als ik mijn arm breek, hoe geneest het bot dan weer?
Hoe ontstaat spierpijn en is de marathon lopen wel zo gezond?
Dit en meer over bijvoorbeeld ziektes gerelateerd aan beweging (hernia, reuma en osteoporose) komt in deze reeks aan bod.

De BGN (Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland) heeft deze reeks geaccrediteerd binnen de nascholing. Voor verdere vragen hierover, kijk op de website van BGN.

De Gezondheidsuniversiteit van het Maastricht UMC+ is een initiatief van studenten die hun kennis en vaardigheden graag willen delen met geïnteresseerden.
SG ondersteunt dit initiatief van harte en heeft het daarom opgenomen in het programma van de collegereeksen. Elke avond begint met een college van een expert. Daarna volgt een informatiemarkt en wordt een casus voorgelegd, die in een miniworkshop met collega-studenten wordt aangepakt. Er is geen specifieke vooropleiding vereist.

De afzonderlijke avonden:

1. Het jonge kind: anatomie, botgroei, groeischijven, ontwikkeling en fysiologie van het lopen, groei en standsafwijkingen, aansturing (college door Adhiambo Witlox en Heleen Staal / 20 mei)

2. Ouderdom: reuma, osteoporose, artrose, artritis (college door Sandrine Bours / 27 mei)

3. Volwassenheid: obesitas en inmobilisatie, wervelkolom en wervelkolomstenose, hernia, ALS en MS, lage rugpijn (college door Matthijs Hesselink / 3 juni)

4. Adolescentie: sportfysiologie, fracturen en luxaties, röntgen, standsafwijkingen (college door Fred Hartgens / 10 juni)

5. Preventie (college door Luc van Loon / 17 juni)

A picture of the muscles you use to move.