Opening Academisch Jaar 2024/25: de terugblik

Op maandag 2 september werd het academisch jaar 2024/25 van de Universiteit Maastricht feestelijk geopend in Theater aan het Vrijthof. We genoten van inspirerende toespraken van onder andere Han Dols, livemuziek van de band Nakumba en de uitreiking van bijzondere prijzen.

Lees meer over het evenement
 Blader door de slideshow met foto’s van de dag
 Bekijk alle video’s
 Zie het overzicht met de uitgereikte prijzen

OAY

‘Limburg’s window on the universe – global innovation and regional regeneration’

Wie weet, is onze regio binnenkort het centrum van Europees onderzoek naar zwaartekrachtgolven met de mogelijke komst van de Einstein Telescope.

De keynote speaker dit jaar was Han Dols van CERN, het Europese onderzoekscentrum voor kernfysica. Han deelde waardevolle inzichten over CERN's ervaring in het versnellen van innovatie en het maximaliseren van de impact van technologie. En wat een megaproject (wat het CERN in Geneve al jaren ís en wat Einstein Telescope kan worden) betekent voor een regio.

Het lijkt misschien uitdagend om het verband te zien tussen deeltjesfysica en gebieden als medische beeldvorming, luchtvaart of zelfs het opsporen van fraude. Toch zijn de verbanden veel duidelijker dan ze op het eerste gezicht lijken.
Han Dols, sectieleider van Business Development & Entrepreneurship bij de CERN Knowledge Transfer Group

Associate professor Gideon Koekoek gaf een boeiende presentatie over de Einstein Telescope en de ETpathfinder.

Naast deze interessante inzichten, verzorgde de band Nakumba, onder leiding van Poliana Vieira, de livemuziek met unieke Latijnse en Braziliaanse invloeden.

UM Collegevoorzitter Rianne Letschert opende het academisch jaar 2024/2025. Een jaar met veel uitdagingen. In haar openingsspeech hield zij een vurig betoog tegen kleindenkerij, tegen Haagse ‘one size fits all’-maatregelen, maar vóór een goed perspectief voor de langere termijn, precies waarvoor de UM in 1976 is opgericht.

Al het werk rondom de Einstein Telescope bevestigt mij dat we doen waar we het in het zuiden zo goed in zijn: samenwerken.
Rianne Letschert, collegevoorzitter UM

Video's van de Opening Academisch Jaar 2024/25

Bekijk hier alle video’s van de bijeenkomst.

De prijsuitreikingen op een rij

Rector magnificus prof. dr. Pamela Habibović reikte dit jaar opnieuw de Edmond Hustinxprijs en de UM Studentenprijs uit aan de winnaars.

Opening Academic Year 2024/25

Dr. Elvira Loibl winnaar Edmond Hustinxprijs

Dit jaar ging de Edmond Hustinxprijs naar Elvira Loibl, assistent-professor Strafrecht en Criminologie. Haar baanbrekende onderzoek naar illegale adoptiehandel heeft zowel nationaal als internationaal erkenning verkregen. De prijs, uitgereikt door Stichting Edmond Hustinx, onderstreept de impact van wetenschap in Zuid-Limburg.

Opening Academic Year 2024/25

UnliMited-Students Network winnaar UM Studentenprijs

De UM Studentenprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan studenten die naast hun studie bijzondere maatschappelijke of culturele bijdragen leveren. Dit jaar ging de prijs naar het UnliMited-Students Network, onder leiding van Carolina Bäckström en Sophia Yazdani Biuki.
Met dit initiatief streven zij naar een meer inclusieve universiteit door studenten met functionele beperkingen, chronische aandoeningen en neurodivergentie te ondersteunen.