Nieuw in Maastricht Law Series: Convention Constitutionalism

In zijn nieuwste boek, gepubliceerd binnen de Maastricht Law Series, deelt vakhoogleraar Roland Pierik de inzichten uit zijn inaugurele rede die plaatsvond in december 2023. Hij begint zijn analyse met de constatering dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens is bekritiseerd omdat het zich te veel zou bemoeien met de uitkomsten van democratische besluitvormingsprocessen. Sommigen beweren zelfs dat de ‘ongekozen activisten in toga’s in Straatsburg’ zich niet moeten bemoeien met democratisch genomen beleidsbeslissingen die op nationaal niveau zijn genomen. Roland Pierik analyseert deze praktijk van op grondrechten gebaseerde rechterlijke toetsing door het Hof van Straatsburg.

“Het eerste deel presenteert een algemene juridisch-filosofische achtergrond. Ik leg uit dat republikeinen, die het belang van de democratische manier van zelfbestuur vooropstellen, voorstander zijn van zwakke vormen van rechterlijke toetsing. Liberalen daarentegen geven prioriteit aan de bescherming van grondrechten door middel van de constitutie en zijn voorstander van sterke rechterlijke toetsing.

In het tweede deel wordt deze conceptuele gereedschapskist gebruikt om de rechterlijke toetsing door het Europese Hof te analyseren. Moeten we dit **deze? verwijst naar de toetsing** opvatten als sterk, zwak of als iets daartussenin? Ik concludeer dat deze het beste begrepen kan worden als een afgezwakte versie van sterke rechterlijke toetsing.

Het derde deel presenteert een normatieve evaluatie van de rol van het Hof in Straatsburg in het opkomende Europese constitutionele landschap. Het begint met de observatie dat het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens in de eerste plaats een samenwerking behelst van partijstaten die congruente constitutioneel-democratische projecten nastreven. Dit derde deel onderzoekt de rol van rechterlijke toetsing door het Europees Hof in de voortdurende dialoog met de lidstaten bij het consolideren van wat ik noem ‘conventie constitutionalisme’ en de verdere versterking van een Europese consensus over de inhoud en de impact van conventierechten.”

Naar het boek

Over Maastricht Law Series

De Maastricht Law Series, opgericht in 2018 door Boom juridisch en Eleven International Publishing in samenwerking met de rechtenfaculteit van de Universiteit Maastricht, publiceert boeken over vergelijkend, Europees en internationaal recht. De serie bouwt voort op de traditie van excellentie in onderzoek aan de rechtenfaculteit van de Universiteit Maastricht, haar onderzoekscentra en de Ius Commune Research School. De Maastricht Law Series is een peer reviewed boekenserie die onderzoekers een uitstekende kans biedt om hun werk te presenteren.