Nieuw open dialoogplatform aan de UM

OmniUM is er voor ons allemaal

Dialoog, discussie en debat. Een vrije uitwisseling van ideeën en meningen over actuele vraagstukken. Om elkaar op weg te helpen en samen verder te komen. Vanaf dit academisch jaar staat hiervoor een speciaal platform open voor studenten en medewerkers van de Universiteit Maastricht. Dus voor iedereen aan de UM, vandaar de naam OmniUM.

OmniUm for debate - photo Beth Macdonald Unsplash

Een goed gesprek, wie wil dat nou niet? OmniUM biedt een platform om je mening te uiten, nieuwe inzichten op te doen en vaardigheden te leren zoals actief luisteren en spreken in een groep. En het zorgt voor interactie, verbinding, volop leven in de brouwerij en dus een prima tijdsbesteding. Aan het woord is Chibuye Changwe, de enthousiaste coördinator van het nieuwe dialoogplatform, opgezet onder de vleugels van Studium Generale.

Zelf heeft Chibuye al de nodige ervaring met debatteren. Met het masterdiploma  Public Policy and Human Development op zak kwam ze bij het Europees Parlement in Brussel terecht waarna ze zich op het ethisch lobbywerk stortte. Voldoende bagage om nu aan de UM discussiebijeenkomsten te faciliteren en te begeleiden.

"OmniUM is een dialoogplatform voor en door studenten. Zij dragen de ideeën aan, kiezen het format en organiseren de gesprekken. Dat kan een eenmalige bijeenkomst zijn of een serie gesprekken. Wij zorgen voor de locatie en springen bij waar nodig. We werken bottom-up en laten studenten zelf met onderwerpen komen. We sturen niet en leggen niets op. Op die manier krijg je echte betrokkenheid en bepalen studenten hun leerproces."

Heb je een idee voor een evenement of debat?
Neem contact op met OmniUM

Verbinden in verscheidenheid

OmniUM coordinator Chibuye Changwe at the mic
OmniUM coördinator Chibuye Changwe aan de microfoon

Het doel van OmniUm is om bruggen te slaan en het stimuleren van kritisch denken en actief burgerschap. Het gaat om de opbouw van een actieve gemeenschap van studenten en academici die hun beeld van de toekomst delen.

Chibuye benadrukt het belang van het verbinden van verschillende disciplines en denkrichtingen binnen de UM-gemeenschap door middel van gesprekken. Zo kunnen de relaties tussen verschillende disciplines opnieuw gedifinieerd worden. "Door samen te komen kunnen we van elkaar leren en intellectuele groei en democratische principes bevorderen," zegt ze.

Het platform moet een plek worden waar studenten essentiële vaardigheden kunnen leren en ontwikkelen. Denk aan kritische analyse, spreken in het openbaar, actief luisteren en het samen zoeken naar oplossingen.”

Verschillende onderwerpen kunnen worden aangekaart, zoals klimaatoplossingen, diversiteit, welzijnsvraagstukken en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het huidige populisme.

Veilige ruimte voor dialoog

Volgens Chibuye is er grote behoefte aan een open uitwisseling van ideeën, vooral in de huidige tijd van toenemende polarisatie. “Ja, juist nu, want we maken snelle, ingrijpende veranderingen mee die de gemoederen bezighouden en het welzijn van studenten sterk beïnvloeden. Daarom bieden we een open en veilige ruimte, om samen te komen, verdriet te delen, eerlijke gesprekken te voeren en een vreedzame en rechtvaardige toekomst te verbeelden.”

Anders trekken we ons terug in onze eigen beperkte denkwereld, waarschuwt Chibuye. “Dan dreigt een soort verkokering dat een voedingsbodem creëert voor intolerantie en vervreemding. Wij zijn een internationale en diverse universiteit waar iedereen welkom is, en daarom moet er juist bij ons ruimte zijn voor verschillende narratieven, in een open en respectvolle dialoog.”

Succesvolle pilot

Vanaf september zullen de eerste wekelijkse discussieavonden op woensdag plaatsvinden in TapijnZ. Na enkele maanden dan kan de frequentie worden opgeschroefd. De voorbereidingen voor OmniUm OmniUM zijn in mei begonnen. Een pilotsessie georganiseerd door Global Studies studenten werd een groot succes, vooral door het gemengde karakter van de deelnemers. Die kwamen namelijk uit verschillende disciplines en faculteiten.

“Het debat ging over klimaatoplossingen en er deden 15 studenten uit verschillende opleidingen aan mee. In eerste instantie verwachte ik veel eensgezindheid over het doel, maar al snel bleken de meningen over de weg ernaartoe uiteen te lopen. De sfeer was goed, heel cosy eigenlijk, de kwaliteit van de gesprekken lag hoog en iedereen was tevreden. Tijdens de drankjes achteraf werd er volop nagepraat; ze kregen er gewoon niet genoeg van. Dat was wel heel erg gaaf om te zien. ”

Veel animo

Volgens Chibuye is er voldoende animo voor de gesprekken. Niet alleen de klassieke debatgroepjes, maar ook anderen hebben aangegeven er veel zin in te hebben. De afgelopen weken is de coördinator druk bezig met communicatieactiviteiten. Want studenten moeten wel weten dat OmniUM bestaat. Het platform zal ook aandacht krijgen tijdens de INKOM, de introductiedagen voor nieuwe studenten.

“Het is goed dat alle studenten, dus ook eerstejaars, weten dat ze ook bij ons terecht kunnen en dat dit een van de activiteiten is die aan de UM worden georganiseerd. Waar je je mening kunt geven, nieuwe contacten kunt leggen en er ook nog iets van opsteekt.”

Foto: Beth Macdonald - Unsplash

• Wonen in Sittard en studeren in Maastricht, Eindhoven, of zelfs Tilburg of Leiden. Een paar jaar geleden was dit nog moeilijk voor te stellen, tegenwoordig komt het steeds vaker voor. Soms uit noodzaak, maar vaak ook als bewuste keuze. De opkomst van meer creatieve woonplekken buiten de traditionele...

• De Universiteit Maastricht is lid van het Young European Research Universities Network, en ter ere van het 10-jarig bestaan willen we je vragen om een speciaal jubileumlogo te ontwerpen.

• YUFE is thrilled to announce that its student programme, the YUFE Student Journey, evolves into OpenYUFE, enabling students to apply all year long.