Jan-Tjitte Meindersma

Vicevoorzitter Maastricht University

Jan-Tjitte Meindersma is geboren en getogen in de buurt van Maastricht. Hij behaalde een Master in Geneeskunde aan de Universiteit Maastricht en een Master in Bedrijfskunde van Trium, een triple-degree programma aangeboden door NYU Stern, HEC Paris en de London School of Economics.

Van 1997 tot 2024 werkte Jan-Tjitte in het bedrijfsleven. Hij begon zijn loopbaan bij OC&C Strategy Consultants, waar hij grote Europese bedrijven ondersteunde bij strategische beslissingen.

Tussen 2000 en 2012 bekleedde Jan-Tjitte verschillende leidinggevende functies bij Air France KLM. Daar was hij actief op het gebied van strategie, bedrijfsontwikkeling, financiën, technologie en vliegtuigvlootbeheer. Acht jaar lang werkte hij vanuit Parijs aan belangrijke opdrachten zoals de fusie tussen Air France en KLM, de integratie van Martinair binnen KLM en de strategische herziening van de activiteiten van KLM op het gebied van vliegtuigmotoren.

Van 2012 tot 2024 werkte Jan-Tjitte als interim executive board member voor grote Europese bedrijven, waarbij hij zich richtte op bedrijfstransformaties en herstructureringen. Hij bekleedde bestuursfuncties in de luchtvaart, kinderopvang, automobielindustrie, logistiek en retail. Zijn laatste interim-rol (2019-2024) was die van Chief Transformation Officer bij de Europese modeketen C&A, waar hij toezicht hield op de grootschalige transformatie van het bedrijf.

Tijdens zijn loopbaan nam Jan-Tjitte een jaar onbetaald verlof om te werken aan natuurherstel en ondersteuning van de LGBTQ+ gemeenschap, zaken die zijn bijzondere persoonlijke interesse hebben. Als vrijwilliger werkte hij als boswachter en adviseur voor het bestuur van Natuurmonumenten Nederland. Zijn betrokkenheid bij natuurherstel en de LGBTQ+ gemeenschap blijven een integraal onderdeel van zijn nevenactiviteiten.

Sinds 11 juli 2024 is Jan-Tjitte Meindersma vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht.

Jan-Tjitte Meindersma

Secretariaat