Bachelor European Law School - numerus fixus

Wat is een numerus fixus?
Een numerus fixus is een beperking op het aantal beschikbare plaatsen in populaire bachelor-programma's. Als het aantal aanmeldingen voor een fixusprogramma het aantal beschikbare plaatsen overschrijdt, vindt er een loting of selectieproces plaats om te bepalen wie een plek krijgt.

Waarom is er een numerus fixus voor de European Law School?
Vanwege de unieke onderwijsmethoden en curriculum is de European Law School de afgelopen jaren sterk in populariteit gegroeid en kwam de capaciteit onder druk te staan. Er is een fixus ingevoerd om ervoor te zorgen dat we onze studenten goed kunnen begeleiden en de hoge onderwijskwaliteit kunnen handhaven die we over de jaren hebben geboden.

Wat is een ongewogen lotingssysteem?
Het ongewogen lotingssysteem wordt gebruikt om te bepalen wie een plek in het programma krijgt. In tegenstelling tot de gebruikelijke selectiemethoden, waarbij kandidaten worden gerangschikt op basis van hun vaardigheden en prestaties, is de ongewogen loting gebaseerd op willekeurige selectie. Dit zorgt ervoor dat alle kandidaten een gelijke kans hebben om toegelaten te worden, ongeacht hun achtergrond, academische prestaties of andere criteria.

Hoeveel plaatsen zijn er beschikbaar in het programma?
De European Law School heeft een capaciteit van 550 plaatsen. Als iemand zijn plaats opgeeft, krijgt de volgende kandidaat in de ranglijst (nummer 551) de plaats aangeboden, enzovoorts.

Wat zijn de belangrijkste data die ik moet onthouden?
Bezoek deze pagina voor belangrijke data en bijgewerkte deadlines.

Aanmelding

Wanneer moet ik me aanmelden?
De deadline voor het voltooien van de gehele aanmeldprocedure voor zowel EU/EEA- als niet-EU/EEA-aanmelders is 15 januari 2025 om 23:59 CET.

Wat moet ik doen als ik de aanmeldingsdeadline van 15 januari mis?
Helaas worden late aanmeldingen niet geaccepteerd. Als je jouw aanmelding niet op tijd voltooit, kun je je pas voor het volgende jaar aanmelden.

Is er een verschil in het aanmeldingsproces voor Nederlandse en niet-Nederlandse studenten?
Nee. De ongewogen loting is gebaseerd op 100% gelijke kansen voor alle aanmelders en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen Nederlandse en niet-Nederlandse studenten.

Loting

Wanneer worden de rangnummers bekendgemaakt?
Aanmelders ontvangen hun persoonlijke rangnummer op 15 april 2025. De ranglijst wordt willekeurig vastgesteld. Als je een plek in de bachelor European Law School hebt bemachtigd, moet je je bewijs van plaatsing binnen twee weken na ontvangst van je rangnummer in Studielink verzilveren.

Wat moet ik doen als ik geen plek krijg?
Je kans op een plek hangt volledig af van je rangnummer en het totale aantal aanmeldingen dat we ontvangen. Als iemand binnen de top 550 zijn plaats opgeeft, krijgt de volgende persoon in de rij deze plaats. Daarom is er nog steeds een goede kans dat je een plek krijgt als je rangnummer bijvoorbeeld 600 is.

Als je vragen hebt over de numerus fixus, neem dan contact op met bachelors-law@maastrichtuniversity.nl.
Als je specifieke vragen hebt over toelating en inschrijving, neem dan contact op met study@maastrichtuniversity.nl.