Student verhaal Health and Digital Transformation

Sofie Van Geffen: De synergie tussen digitale innovatie en empathische zorg

We ontdekken elke dag nieuwe dingen over medewerkers en studenten hier op onze faculteit. Dat Lieve wil dat gezondheidstips evidence-based zijn. Dat Alisa van Moskou naar Maastricht is verhuisd om eerstejaarsstudent Regenerative Medicine and Technology te worden. En dat Sofie haar master Health and Digital Transformation aan het afronden is met de overtuiging dat zorginnovatie en empathische zorg synergie hebben.

Het brede spectrum van zorginnovatie

Sofie begon als bachelorstudent Gezondheidswetenschappen met een interesse voor het innoveren van de zorg op nieuwe en creatieve manieren. "Een eenvoudig maar geweldig voorbeeld is de bel-me-schijf die is gemaakt door het MUMC+ Zorg Innovatie Lab: patiënten die een wandeling willen maken kunnen bij hun bed een parkeerschijf met hun telefoonnummer achterlaten, zodat het zorgpersoneel weet dat ze weg zijn en voor hoe lang en mensen toch hun beweging kunnen hebben."

Een niche in data

Sofie wist dat ze een impact wilde hebben op de gezondheidszorg door innovatie. Ze wist echter niet welke richting of masteropleiding ze moest volgen. Toen kwam de nieuwe master Health and Digital Transformation. "Ik werd meteen enthousiast over het nieuwe programma. Data wetenschap toepassen om patiëntenzorg te verbeteren? Schrijf mij maar in!"

Tweerichtingsverkeer

Sofie rondt haar master af met een scriptie over het perspectief van zorgverleners op datagestuurde zorg. "Dit zou het curriculum van de master kunnen samenvatten: Ik heb alles geleerd over data science op zich, en nu leer ik over de behoeften van de zorgverleners zodat ik de voordelen van data science aan hen kan uitleggen en hun behoeften kan terugvertalen naar data-analisten. Een tweerichtingsverkeer."

"Digitale innovatie kan en moet tijd vrijmaken voor hoogwaardige, persoonlijke zorg."

We vragen het niet aan ChatGPT

Er is nog steeds weerstand op de zorgvloer tegen datagedreven zorg en AI-modellen, waar studenten ook over leren. "Het programma is een volledig pakket; we weten hoe we moeten reageren op eventuele weerstand die medewerkers zouden kunnen hebben omdat ze datagedreven innovatie niet helemaal begrijpen of AI-modellen meteen vergelijken met ChatGPT. Wat helemaal niet het geval is."

De synergie tussen innovatie en empathische zorg

Hoewel er enige weerstand is, zijn de mogelijkheden voor digitale innovatie eindeloos. Waar Sofie in de toekomst ook aan zal werken, haar doel staat al vast: "Innovatie kan en moet tijd vrijmaken voor hoogwaardige, persoonlijke zorg."

• Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

• Alisa verhuisde op 17-jarige leeftijd van Moskou naar Nederland om eerstejaars bachelorstudent Regenerative Medicine and Technology (RMT) te worden. De avontuurlijke geest van Alisa drijft haar steeds naar gloednieuwe ervaringen, zoals de RMT bacheloropleiding en haar hobby Tribal Fusion dansen.

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...