Opening Academisch Jaar 2024/25

Op maandag 2 september vieren we de start van het academisch jaar 2024/25 in het Theater aan het Vrijthof.

Het belooft weer een bijzondere middag te worden met een openingsspeech van collegevoorzitter prof. dr. Rianne Letschert, een inspirerende keynote van Han Dols en een boeiende presentatie door Associate Professor Gideon Koekoek. Daarnaast worden de Edmond Hustinxprijs en de UM Studentenprijs uitgereikt. Muzikale begeleiding maakt de bijeenkomst compleet.

Genodigden kunnen zich aanmelden voor de opening van het academisch jaar 2024/25 via de persoonlijke uitnodiging.

Het evenement kan op 2 september ook gevolgd worden via de livestream, vanaf 15.15 uur op deze pagina.

Het thema van dit jaar: ‘Limburg’s window on the universe – global innovation and regional regeneration’

De Euregio Maas-Rijn is koploper in de race om de Einstein Telescope te bouwen. Dankzij de wetenschappelijke expertise van de Universiteit Maastricht en haar euregionale partners en de groeiende kenniseconomie eromheen, kan de Euregio binnenkort het centrum worden van Europees onderzoek naar zwaartekrachtsgolven. Hoe dragen onze regionale tradities op het gebied van leren en grensoverschrijdende samenwerking bij aan een toekomstige welvaart?

Interessante keynote en presentatie

Dit jaar zijn we vereerd om Han Dols te verwelkomen als keynote spreker. Han Dols is de sectieleider van Business Development & Entrepreneurship bij de CERN Knowledge Transfer Group.

CERN, de Europese organisatie voor nucleair onderzoek, is een van 's werelds grootste en meest gerespecteerde centra voor wetenschappelijk onderzoek. Beroemd om de ontdekking van het Higgs-deeltje en de ontwikkeling van de Large Hadron Collider, speelt de organisatie een leidende rol in het onderzoek naar de fundamentele samenstelling van het universum.

Tijdens zijn lezing zal Han Dols waardevolle kennis en nieuwe inzichten delen over het thema van dit jaar, wat ons een unieke kans biedt om te leren van zijn expertise en ervaring.

Daarnaast zal Gideon Koekoek, Associate Professor bij de Faculty of Science and Engineering, samen met een student een boeiende presentatie geven over zwaartekrachtgolven en de Einstein Telescope. Hun presentatie zal een blik werpen op de nieuwste ontwikkelingen in dit fascinerende onderzoeksgebied.

Han Dols is de sectieleider van Business Development & Entrepreneurship bij de CERN Knowledge Transfer Group. Hij studeerde natuurkunde aan de TU Delft en is daarnaast alumnus van IMD (Genève), Webster University (Leiden), Haas School of Management aan de University of California (VS) en de Frankfurt School of Management and Finance (Duitsland). Hij begon zijn carrière in 1994 en werkte bij toonaangevende bedrijven, zoals Medtronic, DSM en nu CERN. Hij is ook de medeoprichter van het bedrijf HumanXR.