EmbedterLabs Mobility Challenge

Doe in april mee aan de UM Sustainable Mobility Challenge en vervang één maand lang je autorit naar je werkplek in het centrum van Maastricht door een gezonder, duurzamer en zuiniger alternatief!

Probeer een duurzame vorm van woon-werkverkeer uit zoals een e-bike, e-bakfiets (eventueel in combinatie met bus of trein) of parkeer je auto op een P&R om daarna verder te reizen met het openbaar vervoer.  We willen graag weten welk alternatief werkt voor jou en waarom.

Duurzamer woon-werkverkeer

Maastricht University is momenteel bezig met een herziening van het vervoersbeleid en dat is een goed moment om te kijken hoe medewerkers ondersteund kunnen worden in hun pogingen om over te stappen op duurzamere manieren om op het werk te komen. De EmbedterLabs Mobility Challenge speelt hierop in door medewerkers alternatieven te laten uitproberen. Dit is een gezamenlijk initiatief van het universiteitsbestuur, de gemeente Maastricht, Zuid-Limburg Bereikbaar en ons onderzoeksprojectteam (van MSI & FASoS).

Hoe werkt het?

Er is geen 'one size fits all' oplossing als vervanging voor jouw autorit van en naar het werk.  De een wil frisse lucht en meer beweging, de ander wil tijd om te lezen tijdens de reis, sommigen reizen met kinderen, of er moeten veel spullen mee.  Daarom biedt UM de gehele maand april verschillende, alternatieve opties om te reizen naar je werk, die je in elke combinatie kunt gebruiken.  Als je meedoet aan dit project, dan behoud je je parkeervergunning.  Het enige wat we van jou vragen, is jouw ervaringen met ons te delen in korte interviews..

Hoewel u te allen tijde vrij bent om uw deelname in te trekken, hopen wij dat u zich voor één maand engageert.

Opties

Fietsen

• Leen gratis een fiets, een e-bike of een e-bakfiets.
  • Ontvang een vergoeding per afgelegde afstand met de fiets:
    • 5-10 km enkel = €1,50 per dag
    • > 10 km enkel = €2,00 per dag

Park & Ride

• Parkeer je auto op een Park and Ride (P&R) parkeerplaats en reis volledig vergoed verder met de bus, trein of deelfiets.

Openbaar vervoer

• Je bus- of treinrit wordt vergoed.

Voorbeelden van vervangend autovervoer kunnen er zo uitzien:

• Je rijdt met de auto vanuit je woonplaats Schimmert naar P+R Station Maastricht Noord en je fietst vervolgens op een Arriva deelfiets naar Bouillonstraat 1-3.

• Je stapt op de trein in Elsloo, stapt uit bij Randwyck en je gebruikt een geleende fiets om het laatste stukje naar Tapijnkazerne 11 te fietsen.

• Je rijdt op je geleende e-bakfiets vanuit je woonplaats Eijsden naar Tongersestraat 43-53 en je verdient daarmee €2,00 per dag.

• Je woont in Bemelen en brengt vóór het werk je kinderen met een e-bakfiets naar school. Daarna fiets je met de e-bakfiets verder naar je werk en je verdient daar €1,50 per dag mee.

Hoe meld ik me aan?

Als je als UM-medewerker in het centrum van Maastricht werkt en meestal met de auto naar je werk gaat, kun je je aanmelden voor de Mobility Challenge. Neem contact met ons op via mobchallenge-sbe@maastrichtuniversity.nl om u aan te melden.

Verdere projectachtergrond

EmbedterLabs is een internationale samenwerking gefinancierd door NWO/JPI Urban Europe en gecoördineerd door de Universiteit Maastricht. Het project speelt in op het ERA-Net Urban Transformation Capacities-programma. De partneruniversiteiten en instellingen uit de publieke sector van EmbedterLab zijn de Gdansk University of Technology, het KTH Royal Institute of Technology, de Universiteit van Uppsala, de Universiteit van Lund en de gemeenten Maastricht, Stockholm en Gdansk. Tot de samenwerkingspartners van NGO's, quasi-overheden en de particuliere sector behoren Maastricht Bereikbaar, de Community of Gdansk Foundation, Olivia Business Centre en SWECO.

Het team van de Universiteit Maastricht (MU) bestaat uit:

• Dr. Marc Dijk (hoofdonderzoeker) Maastricht Sustainability Institute (MSI)
  • Prof. Dr. Anique Hommels (Hoofdonderzoeker) Vakgroep Wetenschaps-, Technologie- en Maatschappijstudies (MUSTS) van de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen
  • Dr. Denver Vale Nixon (postdoctoraal onderzoeker) Maastricht Sustainability Institute (MSI)
  • Nikolaj Grauslund Kristensen (postdoctoraal onderzoeker)
  • Johanna Klix (stagiaire)
  • Pranav Kaundinya (stagiair)

Het project zal in 2025 voltooid zijn, en dan verwachten we het grootste deel van onze resultaten te verspreiden.

Vragen?

Heb je vragen, neem dan contact een van de leden van het onderzoeksteam op met: mobchallenge-sbe@maastrichtuniversity.nl