Lissa Melis (L.)

Dr. Lissa Melis is universitair docent Operations Research en Operations Management aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht. Haar onderzoeksfocus ligt op de ontwikkeling en analyse van heuristische algoritmen voor diverse innovatieve stedelijke transportproblemen. Bovendien heeft zij een grote interesse in de synergie tussen operations research en artificial intelligence.

Ze behaalde haar PhD in Toegepaste Economische Wetenschappen (Operations Research) aan de Universiteit van Antwerpen in België. Gedurende haar PhD, gesteund door het FWO (Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen), concentreerde ze zich op het probleem van on-demand busrouting, een dial-a-ride-probleem met toewijzing van bushaltes. Na het behalen van haar PhD was ze postdoctoraal onderzoeker aan de Penn State University, PA, USA, in het departement Civil and Environmental Engineering, werkzaam aan diverse stedelijke vervoersproblemen. Ze is een alumnus van BAEF (Belgian American Educational Foundation) en ontving een fellowship van het President's Postdoctoral Fellowship Program in de VS.