Bètasteunpunt Limburg

Docenten

People in class

Bij het Bètasteunpunt Limburg werken middelbare schooldocenten en docenten/onderzoekers van het hoger onderwijs samen om het onderwijs te verbeteren en de aansluiting van middelbare op hoger onderwijs in Limburg te ondersteunen.

We willen samen een programma maken waarmee bètadocenten zich professioneel kunnen ontwikkelen, met de nieuwste kennis over hun vakgebied. We willen ze inspireren om innovatieve kennis met betrekking tot wetenschap en techniek toe te passen in hun lessen, gebruikmakend van onderwijsmethodes die aansluiten bij het universitaire onderwijs.

Onderwerpen waarover Bètasteunpunt Limburg informatie biedt. Het steunpunt is nog in ontwikkeling, de komende tijd zal mee informatie beschikbaar komen.

VO-docent worden.

De Universiteit Maastricht biedt de mogelijkheid om een 1e- en een 2e-graads lesbevoegdheid te halen.

1e-graad

Voor zij-instromers bieden de Universiteit Maastricht en de Radboud Universiteit in Nijmegen een gedeeld lesprogramma dat opleidt tot 1e-graads docent. Het betreft een maatwerktraject dat zich richt op leraren die nu al voor de klas staan maar geen eerstegraads bevoegdheid hebben én geïnteresseerden die momenteel werkzaam zijn in een andere sector. In een leer-werktraject van maximaal twee jaar leiden we je op tot eerstegraads bevoegd docent, waarmee je les mag gegeven in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Je volgt één dag in de week college op de campus in Maastricht en één dag college aan de RU in Nijmegen.

Voor meer informatie: Opleiding 1e-graads docent Maastricht/Nijmegen

2e-graad

UM-studenten krijgen, met een Educatieve Minor op zak, een 2e-graads lesbevoegdheid voor de vakken biologie, wiskunde, economie, natuurkunde of scheikunde.

Voor meer informatie: Educatieve Minor | Maastricht University

VO-HO netwerk

De bètasteunpunten van de Nederlandse Universiteiten werken als Regionale VO-HO Netwerken met het doel de aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en hoger onderwijs te verbeteren, professionalisering van onderwijsprofessionals te stimuleren en ontwikkelingen op het gebied van vakinhoud- en curriculum te agenderen. Door deze samenwerking op regionaal niveau goed te organiseren en landelijk met elkaar te versterken maken we impact.

Regionale VO-HO Netwerken