10 jan 07 feb
Studium Generale | Collegereeks

Gezondheidsuniversiteit: adem in adem uit | longen en luchtwegen

Onze longen zijn van levensbelang. Ze zorgen ervoor dat we goed kunnen ademen. Met gezonde longen gaat ademhalen vanzelf, waardoor je bijna zou vergeten hoe belangrijk ze zijn. Dankzij de longen krijgt je lichaam elke vier seconden zuurstof. Dat is meer dan twintigduizend keer per dag, of acht miljoen keer per jaar. En dat 24 uur per dag, je hele leven lang. Goed werkende longen zijn dus onmisbaar. In deze series kijken we naar hoe de longen functioneren, maar vooral ook naar waar het mis kan gaan en wat er dan aan gedaan kan worden.

De Gezondheidsuniversiteit Maastricht is een samenwerking tussen het Maastricht UMC+ en de Universiteit Maastricht. Het is een initiatief van studenten van de Faculty of Health Medicine and Life Sciences (FHML).

De onderwijsgroepen die normaal bij de gezondheidsuniversiteit na de colleges plaatsvinden, zijn er bij deze reeks niet. Het is niet gelukt om dit jaar voldoende studenten te vinden om op deze gangbare wijze het programma aan te bieden. Er is wel na een korte pauze ruim de tijd voor vragen aan de spreker.

De afzonderlijke colleges
4. Obstructieve slaapapneu, diagnostiek en behandeling (7 feb / Scheppers)

5. nieuwe inzichten COVID-19 en Post-COVID-19 (21 feb / Posthuma)
Dit college moest worden verplaatst. Het is nu mogelijk voor dit afzonderlijke college in te schrijven via deze link (kosten €5,-).