Master Open Dag: nuttig en gezellig

Zo'n 1200 potentiële masterstudenten bezochten afgelopen zaterdag de najaarseditie van de Master Open Dag van de Universiteit Maastricht (UM). Zij kwamen sfeer proeven in faculteiten, zich informeren over masteropleidingen en Probleemgestuurd Onderwijs en het studentenleven in Maastricht ervaren. De sfeer was gemoedelijk en ontspannen, en de meeste bezoekers gingen met voldoende informatie en een goed gevoel naar huis.

De open dag viel samen met het begin van het carnavalsseizoen, maar dit had geen invloed op de opkomst; die was vergelijkbaar met voorgaande jaren. Het was overwegend droog en zonnig - een heerlijke herfstdag met prima omstandigheden voor een open dag.

Op alle zes faculteiten namen studenten deel aan workshops, presentaties en informatiesessies over opleidingen. Velen grepen de kans om huidige masterstudenten en alumni aan te spreken en een idee te krijgen hoe het is om in Maastricht te leven en studeren. Overal waren medewerkers van de UM aanwezig om informatie te verstrekken over toelating, inschrijving en loopbaanbegeleiding.

Het event verliep soepel en zowel de organisatie als de meeste deelnemers waren tevreden. Ook dit najaar kreeg de master open dag weer een hoog waarderingscijfer: een 8,5.

Master's Open Day 11 November 2023

Unieke sfeer

Voor degenen die niet persoonlijk de open dag kunnen bijwonen, bieden de faculteiten online presentaties en interactieve sessies, met de mogelijkheid tot het stellen van vragen.

Ook al is er heel veel informatie online beschikbaar, toch gaat er niets boven een bezoek aan de campus, zegt een van de coördinatoren van het evenement, Patricia Hofman. “Niets kan tippen aan je fysieke aanwezigheid op de dag zelf. Je kunt dan de unieke sfeer proeven, persoonlijk contact maken en indrukken opdoen die geen enkele brochure, foto of website je kan geven.”

Afgelopen zaterdag verliep volgens haar alles op rolletjes. “Het was gewoon een heerlijke dag. Het weer was goed en in de gebouwen hing een relaxte sfeer. Niet al te druk, dus genoeg gelegenheid om een-op-een gesprekken aan te knopen met stafleden, alumni en student ambassadeurs.”

Feedback

Ook de bezoekers waren overwegend positief. Zoals gebruikelijk kwam meer dan de helft uit Nederland, van de overige nationaliteiten waren de Duitsers het meest vertegenwoordigd.

Meer dan 300 van de deelnemers namen na afloop de tijd om feedback te geven. De meesten spraken hun waardering uit voor zowel de informatiesessies als de informele gesprekken met studenten en medewerkers.

Een deelnemer merkte op: "Iedereen in Maastricht en op de campus was vriendelijk en open. Het was gewoon erg gezellig en gastvrij. Door de hapjes en de zithoek bij de faculteit Gezondheidswetenschappen voelde ik me bijzonder welkom.”

Heb je vragen over de Master Open Dag?
 Stuur ons een mailtje

Voor vragen over opleidingen:
 study@maastrichtuniversity.nl

Volg ons op Instagram om op de hoogte te blijven!

Open Dag gemist?

De volgende Master Open Dag is op zaterdag 23 maart 2024. Laat ons weten als je een seintje wilt ontvangen wanneer je kunt inschrijven.

The organizers of the Master's Open Day
De coördinatoren van de Master Open Dag