06 dec
Studium Generale | Gesprek

Het tijdsbeeld en de betekenis van De tijgerkat

Il Gattopardo (De tijgerkat), is de enige roman van de Italiaanse schrijver Giuseppe Tomasi di Lampedusa (1896-1957). Het boek verscheen postuum, in 1958. Het speelt zich af ten tijde van het Risorgimento, de wederopstanding van een Italiaanse staat, als Giuseppe Garibaldi Sicilië verovert op het koninkrijk der Beide Siciliën en beschrijft hoe dit door een Siciliaanse prins wordt ervaren en hoe zijn loyaliteit langzaam en welbewust wordt omgebogen in trouw aan de nieuwe koning van Italië. Het is een van de belangrijkste Italiaanse romans van de 20e eeuw. Het is een nostalgisch tijdsdocument waarin grote sociaaleconomische en culturele omwentelingen leiden tot persoonlijke conflicten.

In een gesprek kijken we naar deze historische en culturele ontwikkelingen, naar paralellen in het huidige tijdsgewricht en naar de betekenis van de roman vandaag de dag.

Met:
Marjan Melkert, kunstenaar en docent Maastricht Institute of Art
Dr. Carmen van den Bergh, docent Italiaanse letterkunde, Universiteit Leiden
Dr. Laurens Landeweerd, filosoof, docent en onderzoeker Radboud Universiteit Nijmegen, coach i-Arts Maastricht
Gespreksleiding: Rob van Duijn, Studium Generale

Op dinsdag 5 december wordt de film Il Gattopardo van Visconti vertoond (met Engelstalige ondertiteling) in Lumière Cinema. Klik voor meer informatie en reserveringen op deze link.

_________
In samenwerking met Filmtheater Lumière, Boekhandel Dominicanen, Società Dante Alighieri Maastricht, en kunstenaar Marjan Melkert organiseert Studium Generale een programma rondom de roman Il Gattopardo van Guiseppe Tomasi di Lampedusa die 65 jaar geleden verscheen. De filmklassieker met dezelfde titel van Visconti verscheen 60 jaar geleden en is opnieuw uitgebracht in een hoge kwaliteit 4K restauratie.

Met het programma lopen we vooruit op de Netflix-serie naar aanleiding van het boek, die in de maak is en binnenkort verschijnt. En we sluiten aan bij de tentoonstelling in Boekhandel Dominicanen van het werk van Marjan Melkert die vanaf 26 november te zien is. Zij is diep in het boek gedoken en het leven van de schrijver en heeft in Sicilië alle plekken bezocht die in het boek een belangrijke rol spelen, met als resultaat gelaagde visuele illustraties.

logo alighieri