Studium Generale | Lezing

Geannuleerd: Apocalypsofie

We stellen ons het einde van de wereld doorgaans als iets toekomstigs voor. We stellen het ons ook voor als een acute apocalyps, als een alomvattend gebeuren. Maar volgens Lisa Doeland is er een ander einde van de wereld mogelijk. Want wat als we ervan uitgaan dat het einde al achter ons ligt? En wat als we in plaats daarvan de vraag stellen naar het einde van verschillende werelden? Apocalypsofie vraagt hoe we ons kunnen verhouden tot onze uitsterfelijkheid en kunnen leren leven in de ruïnes.

Na haar lezing gaat Lisa Doeland in gesprek met dr. Simone Schleper, universitair docent globale geschiedenis van wetenschap, technologie en milieu, UM.

Lisa Doeland (1982) is filosoof. Ze is verbonden aan de Radboud Universiteit en de Universiteit van Amsterdam, waar ze onder meer doceert over ecologie, groene ideologie, het antropoceen en de apocalyps. Onlangs verscheen haar boek Apocalypsofie: over recycling, groene groei en andere gevaarlijke fantasieën.