27 sep

Promotor: Prof.dr. T. Schils

Co-promotor: Dr. A. Nübold

Trefwoorden: Persoonlijkheid, Beroepsoriëntatie, Adolescentie

"The Power of Personality: The Role of the Big Five for Adolescents’ Career Choices and Expectations"

Deze studie onderzoekt de rol van persoonlijkheidskenmerken bij het vormgeven van academische en loopbaanresultaten van adolescenten. Dit onderzoek erkent dat persoonlijkheid academisch succes en carrièrekeuzes beïnvloedt, en onderstreept het belang van zowel studenten als adviseurs, zoals leraren en adviseurs, om de impact van persoonlijkheidskenmerken te begrijpen. Onderzoek toont aan dat persoonlijkheidskenmerken van adolescenten niet alleen schoolprestaties voorspellen, maar ook leerstrategieën en activiteiten. Om dit aan te pakken introduceert het onderzoek de Contextualised Personality Inventory for Adolescents (CPIA), die een unieke benadering biedt die is afgestemd op de context van adolescenten. Hoewel de beoogde facetstructuur niet werd gerepliceerd, vertoont de CPIA validiteit in het vastleggen van persoonlijkheidsdimensies. De longitudinale analyse toont de voorspellende waarde van de CPIA in beroepskeuzebegeleiding aan. Hoofdstukken 4 en 5 gaan dieper in op het verband tussen persoonlijkheidskenmerken, afstudeerverwachtingen en beroepskeuzebeslissingen. Gewetensvolheid en Openheid komen naar voren als belangrijke voorspellers voor succes, terwijl de impact van de COVID-19 pandemie op persoonlijkheidskenmerken en carrièrevooruitzichten ook wordt beoordeeld.