In memoriam Raimond Ravelli

Met grote verslagenheid delen wij het overlijden van Raimond Ravelli, hoogleraar Structuurbiologie, op 30 juni 2023 op 55-jarige leeftijd.

Raimond werd geboren op 25 maart 1968 in De Bilt. Zijn grote interesse en wetenschappelijk talent kwamen al op jonge leeftijd naar voren, toen hij als tiener deelnam aan de finales van de Nationale Scheikunde Olympiade op 18-jarige leeftijd. Hij zette zijn studie voort in de Scheikunde en behaalde zijn doctoraat (in Scheikunde) aan de Universiteit Utrecht in 1998.

Na zijn promotie deed Raimond een postdoctoraal fellowship aan het Europees Moleculair Biologie Laboratorium (EMBL) in Grenoble, Frankrijk, waar hij bij het synchrotron (deeltjesversneller) werkte en genoot van de wetenschap die daar 24/7 beschikbaar was. Hij bleef in Grenoble na zijn postdoc. Eerst als wetenschappelijk medewerker en later als teamleider. Gedurende die tijd werkte hij voornamelijk aan ID14-4, een populaire beamline voor structuurbiologen.

Raimond genoot ervan om in contact te komen met wetenschappers van over de hele wereld die hun gegevens kwamen ophalen en om naar de "grote namen" te luisteren die enthousiast hun onderzoek met hem deelden. Opmerkelijk is dat hij persoonlijke relaties opbouwde met twee scheikundigen, die later de Nobelprijs wonnen in 2009 voor hun onderzoek naar ribosoomstructuren op basis van gegevens verkregen op ID14-4: Ada Yonath gaf Raimond privéles over ribosomen en Venkatraman Ramakrishnan noemde Raimond in zijn baanbrekende artikel.

In 2006 ontving Raimond de NWO Vidi-beurs en keerde hij een jaar later terug naar Nederland als universitair hoofddocent aan het Leiden Universitair Medisch Centrum. Gedurende deze tijd stapte hij over van kristallografie naar elektronenmicroscopie (EM) van individuele deeltjes, cryotomografie en gecorreleerde microscopie. In Leiden combineerde hij meer dan 20.000 EM-beelden om een uitgebreid beeld van een zebravis te verkrijgen, wat hem een plek opleverde in het Guinness Book of World Records voor het grootste digitale beeld (281 gigapixels!).

Raimond verhuisde in 2014 naar Maastricht als universitair hoofddocent bij het pas opgerichte Maastricht Multimodaal Moleculair Imaging Instituut (M4I) om zijn werk op het gebied van cryo-EM voort te zetten en bij te dragen aan de ontwikkeling van de Nanoscopy-divisie. Zijn onderzoek richtte zich op het ontwikkelen van nieuwe instrumenten en technieken om het vakgebied van EM verder te bevorderen, waarvoor hij verschillende patenten bezit. Hij werd in november 2022 geïnaugureerd als hoogleraar, waarbij tientallen vrienden, familieleden en voormalige collega's naar Maastricht reisden om dit met hem te vieren.

Zijn studenten roemen zijn uitzonderlijke mentor- en onderwijsvaardigheden en zijn collega's kennen hem om zijn enorme enthousiasme en passie voor wetenschap, zijn vrijgevigheid, inclusiviteit en bescheidenheid. Deze passie voor nanobiologie leidde ertoe dat hij in samenwerking met Kèvin Knoops, Montserrat Barcena en Jeroen Claus een educatieve korte film maakte over de levenscyclus van het SARS-CoV-2-virus. De animatie heeft 15 verschillende prijzen gewonnen op het gebied van ontwerp en wetenschapsonderwijs. We zijn dankbaar voor zijn wetenschappelijke bijdragen, zijn warme geest en zijn doordachte overpeinzingen, maar bovenal zullen we zijn warme collegialiteit en vriendschap missen.

Raimond zal zeer worden gemist door zijn familie: zijn partner Maaike de Backer, hun zoon Seppe en dochter Noé. We wensen hen veel sterkte en kracht toe.

Er zal een besloten herdenking worden gehouden ter ere van het leven van Raimond.