Betty Tkadlcikova, alumna master's programmes Media Studies: Digital Cultures and European Studies on Science, Society and Technology

Betty Tkadlcikova studeerde in 2016 de master Media Studies: Digital Cultures in 2016 en besloot in 2017 een tweede masteropleiding aan FASoS te doen, namelijk: European Studies of Science, Society, and Technology. Momenteel werkt ze als Social Media Officer bij het Europees Comité van de Regio's.

Toen we haar vroegen wat haar opleiding(en) zo uniek maakte, vertelde ze: "Ik ben nog nooit zo onderwezen en vol van kennis geweest als na mijn afstuderen bij FASoS. Dankzij de Problem-Based Learning (PBL) aanpak was ik niet alleen aan het blokken voor toetsen, maar leerde ik ook echt hoe je problemen uit de echte wereld oplost. En het beste deel? Tot op de dag van vandaag herinner ik me de meeste lessen die ik volgde en de artikelen die ik las. Dat is wat de Universiteit Maastricht zo uniek maakt - je studeert niet alleen om je tentamens te halen. Je leert voor de toekomst die na de universiteit komt."

"Ik kijk zonderspijt terug op mijn tijd in Maastricht. Ik beschouw de verhuizing naar Maastricht nog steeds als een van de beste beslissingen in mijn leven."

We vroegen Betty ook naar haar studentenleven in Maastricht. Ze vertelde ons dat het niet erg uitbundig was: "Zoals de meeste studenten moest ik me aan een krap budget houden. Maar dat is een deel van de studentenervaring en gelukkig het enige nadeel. Mijn tijd in Maastricht was gevuld met plezier, geweldige vrienden, mijn eerste professionele ervaring en wonen in een prachtige stad."

Betty vertelde ons ook iets meer over haar carrière: "Het komt niet als een verrassing dat veel FASoS-afgestudeerden naar traineeships in de EU gaan. Maar niet iedereen beseft dat de EU er niet alleen is voor beleidsmakers en juristen, maar ook voor communicatoren. Vandaar dat ik in 2018 solliciteerde voor een betaalde stage van 5 maanden in het social media team van het Europees Comité van de Regio's. Sindsdien werk ik daar. Voor iedereen die een carrière bij de EU-instellingen ambieert, zetten de traineeships absoluut je voet tussen de deur. Elke Maastrichtse afgestudeerde die ik ken is een onafhankelijke, proactieve en kritische denker."

Betty heeft nog steeds contact met de vrienden die ze bij FASoS heeft gemaakt: "sommige van hen zijn tot op de dag van vandaag mijn beste vrienden. Hoewel we in verschillende landen wonen, houden we contact en bezoeken we elkaar meerdere keren per jaar."

Juli 2023