05 jul

Promotie Kirthana Kunikullaya U

Promotores: Prof. Dr. Harry W. M. Steinbusch (Maastricht University), Prof. Dr. Thierry D. Charlier, (University of Rennes, Rennes, France)

Co-promotor: Dr. Jodi L Pawluski (University of Rennes, Rennes, France)

Trefwoorden: neuroplasticiteit, exposoom, muziek, neonicotinoïde

"Short-term impact of anthropogenic environment on neuroplasticity – a study among humans and animals"

Dit onderzoek gaat over de invloed van menselijke blootstellingen gedurende het hele leven op iemands neuroplasticiteit, het vermogen van de hersenen om zich te vormen. De blootstelling omvat blootstelling aan lucht, water, geluid, chemicaliën en drugs, maar ook de levensstijl van de persoon (slaap, dieet, lichamelijke activiteit, sociale interactie, cognitieve verrijking). Deze blootstellingen worden samen het exposoom genoemd.  Voor dit onderzoek lag de focus op de invloed van muziek en een insecticide genaamd thiacloprid.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij respectievelijk mensen en dieren. De belangrijkste bevindingen zijn dat blootstelling aan muziek door te luisteren naar specifieke muziekmodi (muzikale toonladders) een positieve neuroplastische invloed had, angst verminderde en unieke effecten had op het autonome en centrale zenuwstelsel.  Daarentegen verminderde blootstelling aan een insecticide (thiacloprid) bij drachtige muizen de neuronale en hormonale genexpressie in de pups, waardoor de neuroplasticiteit negatief werd beïnvloed door de blootstelling aan het insecticide tijdens de ontwikkeling.

Voertaal: Engels

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.