05 jul

Online Promotie Cai Zhang

Promotores: Prof. dr. Harry W. M. Steinbusch (Maastricht University, Maastricht, the Netherlands), Prof. dr. Thierry D. Charlier (University of Rennes, Rennes, France), Prof. dr. Cai. Song (Guangdong Ocean University, Zhanjinag, PRC)

Co-promotor: Dr. J. Pawluski (University of Rennes, Rennes, France)

Trefwoorden:  chronische stress, depressive, Th1 lymfocyt, neuroinflammatie, neuroplasticiteit, immunotherapie

"Immunotherapy: a potential treatment strategy for depression"

In dit proefschrift werd een nieuw inzicht gevonden dat belangrijke immuun cellen, lymfocyten, en ontstekingsbevorderende cytokinen, stoffen die door deze immuun cellen worden uitgescheiden, een belangrijke rol spelen in de pathofysiologie van depressie.

Chronische stress induceerde de afwijkingen in pro- of anti-inflammatoire lymfocytensubtypes (Th1/Th2), hersenstructuren genaamd microglia en gerelateerde ontstekingsreacties bij depressie. In dit geval onthulde het huidige onderzoek dat het verbeteren van het immuunrespons, of het gebruik van medicijnen om pro-inflammatoire cellen of cellulaire routes aan te pakken, uiteindelijk depressief gedrag zou kunnen verbeteren. Bovendien werden er sekseverschillen gevonden in lymfocyten, ontstekingsbevorderende cytokinen en neuroplasticiteit, wat ons eraan herinnert dat er bij de interventie- en behandelingsstrategieën van depressie rekening moet worden gehouden met sekse en geslacht.

Over het geheel genomen heeft dit proefschrift een aantal nieuwe inzichten opgeleverd voor de ontwikkeling van interventies en behandelingsstrategieën op basis van immunotherapie.

Voertaal: Engels

Klik hier voor de live stream.