Gezondheidswetenschappen zet in op virtuele technologie

Studenten geven aan dat ze het onderwijsmateriaal beter onthouden. Docenten kunnen een gevoel van het echte leven integreren in hun opleiding en er is minder nood aan huisbezoeken. Virtuele technologie heeft een grote impact op de opleiding Gezondheidswetenschappen (GW). Initiatiefnemer van virtuele technologie binnen de opleiding is Nynke de Jong, lid van de taakgroep ‘Instructional Design and E-learning’. Nynke focust zich vooral op het gebruik van de VR-bril in het onderwijs.

technologie in de zorg lancering
De officiële lancering van de video ‘Technologie in de zorg’ op 8 mei 2023. Acteurs, staf en ondersteunende diensten kregen allemaal de bril op om meegenomen te worden naar het huis van de zorgvrager.

“Dit jaar hebben we verschillende VR projecten gelanceerd waarvoor GW studenten de VR-bril opzetten, twee daarvan zijn: ‘De menselijke cel’ en ‘Technologie in de zorg’”, licht Nynke toe. Alleen de video over de technologie in de zorg werd o.a. door Universiteit Maastricht ontwikkeld. En dat van begin tot einde.

Technologie in de zorg gaat over een oudere zorgvrager die een beroerte heeft gehad en moeite heeft met het leven in huis. Daarvoor krijgt ze ondersteuning van mantelzorgers. De video neemt de studenten volledig mee in het leven van de zorgvrager, alsof ze in het huis zelf naast haar staan. “Het voordeel van een VR-bril is dat je volledig meegenomen wordt in wat er zich afspeelt, je krijgt geen prikkels meer van buitenaf. Studenten hebben dus geen afleiding tijdens het afspelen van de video.”

Praktijk, onderwijs en onderzoek komen samen in de ontwikkeling van een video. “Ik schreef het scenario voor technologie in de zorg, daar wordt dan naar gekeken door docenten van Gezondheidswetenschappen en een docent van Zuyd Hogeschool, maar ook door professionele hulpverleners. Na de video kan de student met de VR-bril kijken wanneer welke hulpverlener ingezet wordt op het pad van deze zorgvrager. Denk aan de huisarts of de zorgverzekeraar.”

De docenten van Beleid, Management en Evaluatie van Zorg (BMEZ), Digitale Technologie en Zorg (DTZ) en Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) voegden belangrijke details toe aan de video, zodat het bruikbaar wordt in hun opleiding. Studenten kunnen nu afhankelijk van hun specialisatie discussiëren over het gebruik van hulpmiddelen in huis, applicaties voor de zorgvrager of de inhoud van de gesprekken die gevoerd worden tussen de zorgvrager en hulpverleners.

Virtual reality zal steeds vaker gebruikt worden. Vorige week werd een virtual reality video uitgebracht over intercultureel bewustzijn, waarvoor studenten van de Bachelor Global Studies het script schreven. Deze video wordt een vast onderdeel van de ‘Pre-Departure Training’ voor GW studenten die naar het buitenland gaan voor hun minor. “Het belangrijkste criterium om een 360 gradenvideo te ontwikkelen is dat ze uiteindelijk een vast onderdeel worden van het curriculum en bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs.” geeft Nynke nog graag mee.

Lees ook

  • Studenten van de Universiteit Maastricht hebben de Nederlandse finale van de studentencompetitie Ecotrophelia gewonnen. Met een drinkazijn op basis van appelciderazijn, fruit en kruiden wonnen zij de eerste prijs

  • We ontdekken elke dag nieuwe dingen over medewerkers en studenten hier op onze faculteit. Dat Lieve wil dat gezondheidstips evidence-based zijn. Dat Alisa van Moskou naar Maastricht is verhuisd om eerstejaarsstudent Regenerative Medicine and Technology te worden. En dat Sofie haar master Health and...

  • Alisa verhuisde op 17-jarige leeftijd van Moskou naar Nederland om eerstejaars bachelorstudent Regenerative Medicine and Technology (RMT) te worden. De avontuurlijke geest van Alisa drijft haar steeds naar gloednieuwe ervaringen, zoals de RMT bacheloropleiding en haar hobby Tribal Fusion dansen.