20 jun

Promotie Henrique Jerônimo Bezerra Marcos

Double Doctoral Degree Maastricht University - Universidade de São Paulo

Promotores: Prof. dr. Jaap Hage (Maastricht University), Prof. dr. Wagner Menezes (University of São Paulo)

Co-promotor: Dr. Antonia Waltermann (Maastricht University)

Trefwoorden: internationaal recht als rechtssysteem, versnippering van het internationaal recht, regelconsistentie en regelconflicten, juridische logica

"Consistency in International Law: How to Make Sense of a Decentralised and Expansive Rule-Based World"

Hoe maken en volgen landen de regels van het internationaal recht? In tegenstelling tot het nationale recht is er geen centrale autoriteit die bepaalt wat de regels zijn en hoe ze moeten worden gehandhaafd. Landen kunnen wel verdragen met elkaar sluiten, maar wat als deze verdragen met elkaar botsen? Hoe weten ze wat ze moeten doen als ze voor zo'n juridisch dilemma staan?

In zijn proefschrift biedt Henrique Marcos een kader om landen te helpen conflicten in het internationaal recht te voorkomen en op te lossen. Hij betoogt dat meer regels niet altijd een slechte zaak zijn, zolang het de juiste soort regels zijn die conflicten kunnen voorkomen of verminderen. Hij suggereert ook dat landen de redenen voor en tegen verschillende regels kunnen afwegen om te bepalen welke regels van toepassing zijn en tot welke uitkomsten deze regels leiden.

Zijn proefschrift levert een bijdrage aan het internationale recht door een nieuwe en praktische manier te bieden om een van de meest uitdagende problemen aan te pakken: hoe zin te geven aan tegenstrijdige regels in een gedecentraliseerd systeem.

Voertaal: Engels

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.