Vragen over uw deelname en uw contactgegevens

Mijn adres/emailadres/telefoonnummer is gewijzigd, wat moet ik doen?
Wij zouden het zeer op prijs stellen indien u aan ons wilt doorgeven indien uw (mobiele) telefoonnummer en/of emailadres is gewijzigd. Zo kunnen wij ons gegevensbestand compleet houden, en contact blijven houden voor het opsturen van nieuwsbrieven en uitnodigingen voor een volgende vragenlijstronde.. U kunt de wijziging aan ons doorgeven per e-mail (zie: Wijzigingen doorgeven).

Ik woon niet meer bij mijn ouders, hoe nemen jullie contact op?
Vanaf 2021 gebruiken we bij voorkeur emailadressen om nieuwsbrieven te sturen en uitnodigingen voor het meedoen aan een nieuwe vragenlijstronde. Het is wel fijn als je ons alle contactgegevens doorgeeft bij verhuizing. Bijvoorbeeld je nieuwe woonadres, maar ook eventueel nieuw emailadres (en als je wil, ook telefoonnummer). Omdat studenten die op kamers wonen vaak wisselen van adres zullen we de komende jaren ook via je ouders contact blijven opnemen. Wil je dat liever niet, vermeld dat dan bij je adreswijziging (
zie: Wijzigingen doorgeven).

Blijf ik meedoen als ik in het buitenland woon (of heb gewoond)?
Ja, u blijft gewoon meedoen. Als u naar het buitenland verhuist, of terugkomt naar Nederland, zouden we het op prijs stellen als u uw contactgegevens aan ons doorgeeft (adres, emailadres en eventueel telefoonnummer. zie: Wijzigingen doorgeven). Dit geldt vanaf 2021 apart voor ouders en kinderen.

Ben ik (nog steeds) een KOALA-deelnemer?
De moeder en haar kind beschouwen wij als deelnemers. De moeders zijn deelnemers, omdat het onderzoek begon in de zwangerschap. Het kind dat is geboren uit deze zwangerschap is deelnemer als de ouders vragenlijsten hebben ingevuld over het kind (meestal gaat het om één bepaald kind of een tweeling per gezin, bij uitzondering twee kinderen uit één gezin). De ouders hebben dan ook toestemmingsformulieren gekregen en ingevuld. Ook als de ouders  een of meer vragenlijsten heeft overgeslagen blijft het kind voor ons een deelnemer.
Sommige ouders hebben doorgegeven dat zij willen stoppen met het onderzoek; in dat geval zijn de ouders en het kind geen actieve deelnemer meer, en worden zij niet meer benaderd voor nieuwe vragenlijsten.
Vanaf de leeftijd van 16 jaar kunnen de kinderen zelf beslissen of zij deelnemer willen blijven. Bij de vragenlijstronde in 2021 kregen zij de mogelijkheid om zelf toestemming te geven voor de vragenlijst 2021 (17-20 jaar). Ook de kinderen kunnen een vragenlijst overslaan; zij blijven dan nog steeds onze nieuwsbrieven krijgen, en kunnen dan later weer opnieuw benaderd worden voor een volgende vragenlijst. Vanaf 2021 zijn wij gaan bijhouden of kinderen zelf willen stoppen; in dat geval is het kind geen actieve deelnemer meer, en worden zij niet meer benaderd voor nieuwe vragenlijsten.
Als u vragen heeft of u deelnemer bent of niet, neem dan contact met ons op via email (zie: Contact).

Ik wil stoppen..
Als u wil stoppen met het onderzoek kunt u dit in een email aan ons aangeven (zie Wijzigingen doorgeven). Wij zullen u dan een paar vragen stellen, maar u hoeft geen reden op te geven. Iedere deelnemer heeft een wettelijk recht om te stoppen zonder opgave van reden. Vanaf 2021 houden we de gegevens bij voor de moeders en de kinderen apart (omdat we ook de moeders als deelnemer beschouwen, en omdat vanaf 2021 de kinderen 16 jaar of ouder zijn en zelf toestemming kunnen geven, ook als de ouders niet meer mee willen doen).

Ik wil dat mijn gegevens worden verwijderd..
De meeste mensen die willen dat hun gegevens worden verwijderd bedoelen daarmee hun identificerende gegevens (naam, geboortedatum) en de contactgegevens (adres, emailadres, telefoonnummer). Iedere deelnemer heeft het wettelijk recht om deze gegevens te laten verwijderen. Omdat wij daarna geen contact meer met u kunnen opnemen, betekent dit ook het stoppen met het onderzoek. Als u dit wenst kunt u dat in een email aan ons doorgeven (zie: Ik wil stoppen).

Ik ben gestopt (of mijn ouders zijn gestopt), maar wil weer meedoen..
Dat kan, en wij juichen dat zelfs toe, omdat het de waarde van het onderzoek verhoogt. U kunt dit eenvoudig doen door weer aan te melden en uw contactgegevens door te geven (zie: Wijzigingen doorgeven).