Promotie Julia Wollenhaupt

Double doctoral degree Maastricht University and RWTH Aachen University

Promotores: Prof. Dr. Erik Biessen (Maastricht University), Prof. Dr. Joachim Jankowski (UM/University hospital RWTH Aachen)

Co-promotor: PD Dr. Heidi Noels (UM/University hospital RWTH Aachen)

Trefwoorden: diermodel, hartremodellering, chronische nierziekte, oxidatieve stress

"Uremia-induced effects on cardioregulatory mechanisms in the context of the cardiorenal syndrome

Patiënten met een chronische nierziekte (CKD) hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Een van de belangrijkste cardiovasculaire ziekteprocessen is uremische cardiomyopathie, die wordt gedefinieerd door cardiale remodelleringsprocessen met hartdisfunctie in aanwezigheid van CKD. Het gebruik van cardiologische muismodellen is een noodzakelijke aanpak om de onderliggende mechanismen van de interactie tussen nier en hart op te helderen om geschikte therapeutische strategieën te identificeren. Daarom werd een uitgebreide karakterisering van verschillende CKD muismodellen met daaropvolgende karakterisering van het hart uitgevoerd. Door gebruik te maken van verschillende muizenstammen, CKD-inductiemethoden en CKD-duur, toonde deze studie aan dat ten minste een matige mate van CKD leidt tot verhoogde oxidatieve stress in de harten van CKD-muizen, hoewel er geen hartdisfunctie of remodellering werd vastgesteld. Dit suggereert dat bijkomende cardiale schade nodig kan zijn om uremische cardiomyopathie te induceren, verwijzend naar de klinische situatie waarin bijkomende cardiovasculaire gebeurtenissen bijdragen tot de kwetsbaarheid van het hart van een CKD-patiënt.

Voertaal: Engels

Klik hier voor de live stream.