Promotie Melissa Schepers

Co-promotores: Prof. dr. Niels Hellings, Prof. Dr. Bart Rutten

Trefwoorden: fosfodiësterase, remyelinisatie, neuroinflammatie

"PDE4 gene inhibition – a novel approach to treat demyelinating disorders

Neurologische aandoeningen, zoals MS, ruggenmergletsel en zenuwbeschadigingen, kunnen leiden tot schade aan de myelineschede, de beschermende laag rond zenuwvezels in het lichaam. Dit leidt vervolgens tot een verstoorde signaaloverdracht tussen de hersenen en andere delen van het lichaam, wat resulteert in een scala aan symptomen, waaronder verlamming en cognitieve problemen. Het stimuleren van de heraanmaak van deze beschermende laag, ook wel remyelinisatie genoemd, kan daarom een belangrijke therapeutische strategie zijn voor het behandelen van dergelijke aandoeningen. Daarnaast speelt ook het immuunsysteem een belangrijke rol bij neurologische aandoeningen aangezien het de myelineschede kan aanvallen, wat leidt tot verdere zenuwschade. Door deze immuunreactie tegen het eigen zenuwstelsel te verminderen, kunnen symptomen worden verlicht en de ziekteprogressie worden vertraagd. Deze thesis toont aan dat een specifieke klasse van eiwitten, genaamd fosfodiësterase 4 subtypes, potentiële nieuwe doelwitten zijn voor de ontwikkeling van therapieën die het herstel kunnen bevorderen en de ontstekingsreactie kunnen onderdrukken.

Voertaal: Engels

Klik hier voor de live stream.