08 mei

Online Promotie Marie-Laurence Tremblay

Promotores: Prof.dr. Diana H.J.M. Dolmans, Prof.dr. Jan-Joost Rethans

Trefwoorden: simulatie, studenten, complexiteit, instructief ontwerp

Lights. Camera. Action. Debrief. Designing Immersive Simulation for Novices to Promote Learning.

Simulatieonderwijs is een krachtige leermethode die studenten in de gezondheidszorg voorbereidt op de klinische praktijk. Voor beginners met beperkte klinische ervaring is het waarschijnlijk dat de complexiteit van de klinische setting en het scenario van de simulatie hen overweldigt en verhindert dat zij de beoogde leerdoelen volledig bereiken. Opleiders moeten zowel de leertaak als de leeromgeving aanpassen aan het niveau van de leerling. De cognitieve effecten van deze twee kenmerken op een onervaren leerling bleven echter grotendeels onontdekt, wat het moeilijker maakt om de simulaties nauwkeurig aan te passen aan het niveau van de leerling. Deze dissertatie onderzocht de effecten van taak- en omgevingscomplexiteit op de leerervaring van beginners in simulatie in vier experimentele studies die waren gebaseerd op de cognitieve belasting theorie. Het in dit proefschrift gepresenteerde onderzoek draagt bij aan ons begrip van een effectief instructief ontwerp van immersieve simulatie voor beginners.

Voertaal: Engels

Klik hier voor de live stream.