Promotie Daša Kokole

Promotor: Prof. dr. H. de Vries

Co-promotores: Dr. E. Jané-Llopis (Universidad Ramon Lull, Spain), Dr. L. Mercken (Open University Heerlen)

Trefwoorden: implementatieonderzoek, alcoholscreening, middeninkomens, eerstelijnszorg

"Scaling up alcohol prevention in primary health care: exploring factors influencing alcohol screening in Colombia, Mexico and Peru

Alcoholgebruik is een belangrijk risicofactor voor een slechte gezondheid. Zorgverleners in de eerste lijn kunnen een belangrijke rol spelen bij het opsporen van patiënten met schadelijke of gevaarlijke drinkpatronen door tijdens een routineconsult een paar eenvoudige vragen over alcoholgebruik te stellen met behulp van een gestandaardiseerd instrument. In de praktijk stuiten zorgverleners echter vaak op belemmeringen bij het uitvoeren van een dergelijke alcoholscreening. Dit proefschrift richt zich op de evaluatie van de factoren die van invloed zijn op de screeningpraktijk van eerstelijnsgezondheidszorgverleners in drie Latijns-Amerikaanse landen; Colombia, Mexico en Peru. Dit onderzoek is gebaseerd op de gegevens die zijn verzameld via een procesevaluatie van een implementatiestudie die is uitgevoerd als onderdeel van het SCALA-project (Scaling up risky alcohol use prevention and management, inclusief het omgaan met co-morbide depressie in eerstelijnsgezondheidszorg, scalaproject.eu). Door de lens van implementatiewetenschap presenteert het proefschrift een beoordeling van de perceptie van de geschiktheid van de interventie door de belangrijkste stakeholders, inclusief mogelijke belemmeringen voor de implementatie ervan.  Verder wordt de ontwikkeling beschreven van gemengde methodes voor procesevaluatie en ten slotte wordt nagegaan welke factoren (met betrekking tot opleiding, professionele rol, individuele motivatie, organisatie en ruimere omgeving) verband hielden met de screeningpraktijk van zorgverleners door de bevindingen van proces- en resultaatevaluatie te integreren.

Voertaal: English

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.