Studeren in een echt Europese omgeving

Onderwijs over Europa

Het onderwijs aan de Universiteit Maastricht weerspiegelt het Europese integratieproces zelf. Zoals de EU een verbond is van verschillende naties, talen, culturen en contexten, zo is de onderwijsmethode van de UM een proces van integratie en inclusie, waarbij de verschillen tussen studenten hun kracht worden.

International students

De UM biedt een unieke combinatie van Probleemgestuurd Onderwijs, een internationale studentenpopulatie en een focus op mondiaal burgerschapsonderwijs. Daardoor ontstaat een diverse omgeving, waarin studenten uit Nederland, Europa en de rest van de wereld samenwerken. Gezamenlijk bestuderen ze enkele van de grootste uitdagingen waar we vandaag voor staan en proberen er oplossingen voor te vinden.

Afgestudeerden van de UM hebben leidinggevende functies bij Europese organisaties en overheden, bij ngo's en non-profits, in onderzoek en technologie, en bij bedrijven in alle soorten en maten.

Internationale en Europese onderwerpen zijn stevig verankerd in vrijwel alle wetenschappelijke opleidingen van de Universiteit Maastricht en vormen een integraal onderdeel van ons curriculum. Daarnaast bieden onze opleidingen laagdrempelige mogelijkheden om in het buitenland te studeren of werkervaring op te doen, een dubbele master te volgen en nog veel meer.

Wij zijn ook de drijvende kracht achter de Young Universities for the Future of Europe (YUFE), een alliantie van Europese topuniversiteiten. YUFE is momenteel bezig met de oprichting van een de eerste Europese universiteiten met meerdere campussen. YUDE biedt al aan vele studenten van onze universiteit de mogelijkheid om met cursussen en activiteiten in heel Europa hun diploma extra waardevol te maken.

Wetenschappelijke opleidingen rond het thema Europa

Trouw aan haar reputatie als DE Europese universiteit van Nederland biedt de UM een breed scala aan opleidingen die specifiek gewijd zijn aan Europese vraagstukken, zowel op bachelor- als op masterniveau.

Van recht en bestuur tot bedrijfsleven en belastingen, en van volksgezondheid tot technologische innovatie: wij bereiden de volgende generatie leiders, wetenschappers, onderzoekers en innovators voor op de toekomst van Europa. We bieden de volgende opleidingen aan:

Europese bachelors

Europese masters