Een open blik naar buiten

De kijk van alumnus Paul Breitbarth op een Leven Lang Ontwikkelen

Toen Paul Breitbarth in 2000 zelf rechten ging studeren in Maastricht bestond het vak privacyrecht nog niet. Inmiddels is hij privacy jurist, werkt hij voor Catawiki als Data Protection Lead en is hij Senior Visiting Fellow bij het European Centre on Privacy and Cybersecurity (ECPC). Hoe kijkt hij naar een Leven Lang Ontwikkelen?

Een gouden kans
De koffiehoek op de Kapoenstraat 2 stroomt langzaam leeg. Het eerste college voor de tweejarige Advanced Master in Privacy, Cybersecurity and Data Management gaat beginnen. Paul zal straks, na het interview, naar binnen sluipen. “We zijn september 2021 begonnen met deze master en in het voorjaar van 2023 mag ik aan de eerste lichting lesgeven. Dat vind ik best spannend. De basiscursussen en verdiepende cursussen ken ik inmiddels goed, maar dit wordt helemaal nieuw.” Een leerzame ervaring dus? “Absoluut. Ik zie het als een gouden kans om hier les te geven. De studenten zijn met name professionals die al in dit vakgebied werken en er is altijd wel iemand met een verrassende vraag. Dat houdt het leuk, want dan word ik gedwongen om terug te gaan naar de basis. Hoe zat het ook alweer in de wet?”

Internationaal karakter
In 2000 kwam Paul naar Maastricht om rechten te studeren. “Een bewuste keuze, want het probleemgestuurd onderwijs en de stad spraken me enorm aan.” Zijn studie werd wat hem betreft pas echt interessant toen hij zijn eigen vakken mocht kiezen. “Ik koos voor staatsrecht, een beetje bestuursrecht en veel Europees recht.” In 2003 vertrekt hij naar Bordeaux voor een jaar European Law and politics. “Dat was een mooie combinatie en laat de kracht van het internationale karakter van de Universiteit Maastricht zien.” Die open blik naar buiten laat Paul nooit echt los, zo zal later blijken.

Trots
Het thema privacy speelde destijds – voor de tijd van de AVG, Edward Snowden en WikiLeaks – een marginale rol in de wereld en Paul richtte zich met name op staatsrecht en Europa. Zo kwam hij in Den Haag terecht, als stafjurist van de Eerste Kamer. Toeval of niet, maar het eerste dossier dat op zijn tafel belandt, is ‘privacy’. Hij bijt zich erin vast, leest en leert erover. Na enkele jaren maakt hij de overstap naar de Autoriteit Persoonsgegevens waar hij komt te werken in het internationale team. Daar is die blik naar buiten weer. “Ik leerde wat er speelde in de rest van de wereld op het gebied van privacy en waar bedrijven zoal mee te maken hadden.” Het thema is door de jaren heen niet meer weg te denken uit het wetenschappelijke, maatschappelijke en politieke debat. “Inmiddels wordt privacyrecht standaard meegenomen in onze faculteit. Daar ben ik best trots op, want daarmee laat de Universiteit Maastricht daadwerkelijk zien dat ze progressief is.”

Elk jaar een opleiding?
Na 11 jaar overheid maakte Paul de overstap naar het internationale bedrijfsleven. Corona gooide roet in het eten, maar vanaf begin dit jaar is hij Data Protection Lead bij het Nederlandse bedrijf Catawiki. “Nu sta ik ineens aan de ‘andere kant’ en mag ik mijn eigen adviezen opvolgen”, lacht hij. Het zorgt ervoor dat hij zijn eigen praktijk direct in de collegezaal kan gebruiken. “Ik heb geleerd hoe je scherpere adviezen kunt schrijven, zodat je een management helder kunt informeren en adviseren.” Een Leven Lang Ontwikkelen is voor Paul dus niet slechts elk jaar een opleiding volgen; het zit ‘m ook in dagelijkse dingen. “Mijn vakgebied ontwikkelt zich razendsnel. Een opleiding op zijn tijd is prima, maar dan ter aanvulling op het volgen van webinars, het luisteren naar podcasts, en het volgen van vooraanstaande experts op social media en praten met mijn studenten. Naar congressen ga ik graag, ik vind het ook interessant om er zelf te spreken. Zo kun je je ervaringen delen met anderen.” En dat gaat hij nu doen, want hij is nog net op tijd voor het laatste deel van het openingscollege van de master.