REI Grant Awards 2021-2022

• Het eerste winnende project is getiteld Afbakening van wetenschappelijke integriteit, onderzoeksethiek en onderzoekskwaliteit: de routes naar het in kaart brengen van goede wetenschap.

Het project is ingediend door dr. David Shaw (Assoc. Prof, CAPHRI Quality Officer, vicevoorzitter van FHML REC) en dr. Bart Penders (Assoc. Prof, lid CAPHRI Quality Assurance Committee). Het doel van het project is om vast te stellen hoe onderzoekers in verschillende disciplines het onderscheid en/of de spanningen tussen onderzoeksintegriteit, onderzoekskwaliteit en onderzoeksethiek waarnemen en daarmee helpen vast te stellen of begeleiding en structuren voor onderzoekskwaliteit ook integriteitsbegeleiding moeten omvatten, of dat een andere conceptuele reorganisatie zou kunnen voordelig zijn.

De resultaten zullen ook leiden tot beleidsaanbevelingen, die zullen helpen om de onderzoekskwaliteit, onderzoeksethiek en onderzoeksintegriteit aan de UM verder te verbeteren.

Door het belangrijke probleem van het gebrek aan afbakening tussen integriteit en kwaliteit, en in mindere mate tussen integriteit en ethiek, aan te pakken, heeft dit project de potentie om ethiek, integriteit en kwaliteitssystemen en -beleid aan de UM te verbeteren, waardoor het voor onderzoekers (of studenten of medewerkers) om te navigeren in de soms troebele wateren van ethische, integriteits- en kwaliteitseisen. Daarnaast zullen de resultaten de basis vormen voor een theoretisch onderzoek naar de afbakening van integriteit, ethiek en kwaliteit in onderzoek.

• Het tweede winnende project is ingediend door Bart Penders van FHML, Gezondheid, Ethiek & Maatschappij en Anke Oenema van de afdeling/faculteit/eenheid: FHML, Gezondheidsbevordering.

Dit project geeft inzicht in de inhoud van het verborgen REI-curriculum en de impact ervan op de perceptie van studenten van het belang en de intentie voor de implementatie van de REI-principes. Deze bevindingen kunnen worden gebruikt voor verbetering van het REI-curriculum in gezondheidswetenschappen.

De bevindingen zijn ook relevant voor andere programma's. De mixed-methods-benadering biedt een structuur voor onderzoek dat kan worden gerepliceerd in andere programma's.

Het project draagt ​​bij aan verschillende doelstellingen van het REI-platform, waaronder het vergroten van het bewustzijn van REI en REI-relevante onderwijsactiviteiten, inzicht in best practices en draagt ​​bij aan verbetering van REI in de gezondheidswetenschappen en andere onderwijsprogramma's.

We hopen de deelnemers te volgen en te zien hoe hun resultaten aanslaan bij de UM en op platformniveau. Heb je vragen voor onze deelnemers, schroom dan niet om ons een bericht te sturen via platformrei@maastrichtuniversity.nl