Meeting Minds 2.0

Samenvatting UM-alumnibeleid 2021-2026

De Universiteit Maastricht (UM) telt inmiddels 81.537 alumni. 57% heeft de Nederlandse nationaliteit. Ook is een groot deel Duits (20%) en Belgisch (5%). Er is sprake van maar liefst 148 nationaliteiten, wat het internationale karakter van UM onderstreept.

Grootschalig behoeftenonderzoek onder alumni
Het Alumni Office vormt een belangrijke schakel tussen de Universiteit Maastricht en haar alumni, met het oog op het delen van kennis, talent en ervaring. Om relevant te kunnen blijven in het leven van onze alumni heeft het Alumni Office haar beleid voor de periode 2021 – 2026 herzien. Input voor dit herziene beleid is verkregen uit een grootschalig behoeftenonderzoek onder onze alumni (ca. 7.500 respondenten). Het onderzoek is in de loop van 2020 uitgevoerd, in samenwerking met de Service Science Factory.

Alumni ecosysteem
Binnen nu en vijf jaar dient er sprake te zijn van een geavanceerd ecosysteem voor studenten en alumni, waarin onderlinge verbindingen en persoonlijke toegevoegde waarde centraal staan. Het optimaal faciliteren van de zogenaamde ‘student - alumnus reis’ - met opeenvolgende levensfasen en gerelateerde (loopbaan)behoeften - is de komende jaren leidend voor onze dienstverlening. Binnen deze reis dient er voldoende aandacht te zijn voor de ‘warme transitie’ van student naar alumnus/a.

Strategische pijlers
Het eerder genoemde ecosysteem wordt opgebouwd rond drie strategische pijlers: netwerken, Leven Lang Ontwikkelen (LLO) en teruggeven. Onder deze pijlers worden stapsgewijs diverse activiteiten ontplooid, zoals het inrichten van alumni communities (gebaseerd op studieachtergrond, locatie of specifieke thema’s), LLO-initiatieven en vrijwilligerswerk. De marketing- en communicatiestrategie dient uiteraard aan te sluiten bij de drie strategische pijlers. Daarnaast wordt voor elke fase in de ‘student - alumnus reis’ een aparte propositie uitgewerkt.

Randvoorwaarden
Belangrijke randvoorwaarde voor een goed functionerend alumni ecosysteem is ten eerste het inrichten van een digitaal, multifunctioneel, gebruikersvriendelijk en interactief alumni platform. In dit kader zijn ook actuele en relevante data noodzakelijk, om alumni een maximaal gepersonaliseerd platform te kunnen bieden. Ten tweede is het bundelen van arbeidskracht in één UM-breed alumni team, waardoor – naast synergievoordelen – ook sprake is van optimale afstemming van de drie pijlers over de faculteiten heen. Beide randvoorwaarden bepalen in hoge mate het succes en de doorlooptijd van de implementatie van de nieuwe alumnistrategie.