Studiemiddag Klokken: Muziek en geluid in de openbare ruimte

 

Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music
Pandhof Sint-Servaas Basiliek Maastricht
3 september 2021, 14:00-17:00

In zijn Herfsttij der Middeleeuwen geeft de Nederlandse historicus Johan Huizinga een prachtige beschrijving van het klanklandschap van middeleeuwse steden en dorpen. Het geluid van klokken en beiaarden was daarin alomtegenwoordig als middel om te waarschuwen, te vieren en te rouwen. Hoewel hun functie is veranderd, worden we ook vandaag nog omringd door de muziek van beiaarden en het geluid van klokken. Toch is de aanwezigheid van dit klinkend erfgoed in de openbare ruimte niet meer vanzelfsprekend. Overheidsfinanciering voor het in stand houden van klokken en beiaarden staat onder druk en steeds vaker is het gebeier van klokken onderwerp van juridische geschillen.

De betekenis van klokken als muziek en geluid in de openbare ruimte stond centraal tijdens een studiedag op 3 september, georganiseerd door het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music van de Universiteit Maastricht (www.mcicm.nl). Aanleiding  voor de studiedag was een concert op die dag door philharmonie zuidnederland met onder meer de wereldpremière van de compositie Rublev & Rembrandt geschreven door de Russische componiste Olga Victorova. Daarin drukt de beiaard de verbinding uit tussen de (klank)werelden van Nederland en Rusland (www.philharmoniezuidnederland.nl).

MCICM Bells seminar-2

De studiemiddag vond plaats in de Pandhof
van de Sint-Servaas basiliek in Maastricht.

Het programma bestond uit korte lezingen door Karin Bijsterveld (Universiteit Maastricht), Peter Peters (Universiteit Maastricht), Luc Rombouts (stadsbeiaardier Tienen en universiteitsbeiaardier Leuven) en Dyon Scheijen (Adelante Hoensbroek). Beiaardier Frank Steijns en violiste Lin Jong gaven een kort concert vanaf de toren van de Sint- Servaasbasiliek.

De lezingen van de sprekers zijn hier te downloaden: