Onderzoek

De coronacrisis had een grote impact op het onderzoek aan de UM. Onderzoek met proefpersonen werd stilgelegd en daarnaast ervoeren veel wetenschappers knelpunten door extra (online) onderwijstaken, zorgtaken en beperkte (thuiswerk)faciliteiten. In het bijzonder promovendi en postdocs (vaak jonge wetenschappers met tijdelijke contracten) liepen hier tegenaan.

De belangrijkste maatregelen om deze impact zoveel mogelijk te beperken:

• Op 20 maart vond de laatste reguliere promotie plaats, daarna werden alle academische zittingen (promoties, oraties en afscheidsredes) geannuleerd. Vanaf 8 april werd online promoveren mogelijk volgens een geheel nieuw opgesteld protocol. Promovendi konden kiezen: online promoveren of uitstel tot nader order. Tot en met de zomer maakten 66 promovendi gebruik van de online mogelijkheid, waarbij promovendus, promotiecommissie en pedel deelnamen aan een Zoom-sessie die het publiek via een livestream kon volgen.
  • Na de versoepeling van de lockdownmaatregelen door de overheid werd eind mei een aantal UM-gebouwen weer beperkt opengesteld voor kleine aantallen medewerkers, in het bijzonder onderzoekers en hun ondersteuners in laboratoria. Voor Randwijck werd een start up-protocol opgesteld met speciale aandacht voor de onderzoeksfaciliteiten. Bij het toelaten van medewerkers is prioriteit gegeven aan onderzoekers met tijdelijke contracten.
  • Het CvB heeft samen met de faculteiten een investeringsprogramma opgezet ter hoogte van circa 7  miljoen euro, om verdere verhoging van de werkdruk aan te pakken. Dit programma omvat een regeling voor tegemoetkoming van promovendi en postdocs die vanwege corona niet in te halen onderzoeksvertraging hebben opgelopen. Het biedt maatwerkoplossingen om het onderzoek zoveel mogelijk af te ronden binnen de beschikbare tijd en middelen. Indien de vertraging niet op andere wijze in te halen is, kan een beroep op extra onderzoeksmaanden worden gedaan.
  • Diverse subsidieverstrekkers kwamen met maatregelen en richtlijnen, waarin deadlines voor subsidierondes werden uitgesteld. Daarnaast hebben nationale (bijv. NWO en ZonMw) en internationale subsidieverstrekkers (bijv. Europese Commissie) speciale calls opgezet voor de financiering van onderzoek naar het coronavirus. Ook UM-wetenschappers hebben subsidies ontvangen vanuit deze calls.
  • Omdat Zoom en bijvoorbeeld LifeSize niet altijd veilig genoeg zijn voor onderzoeksdoeleinden (met gevoelige data) werd ‘SURF Videobellen’ ontwikkeld als veilig alternatief. SURF is het ICT-samenwerkingsverband voor het Nederlandse onderwijs en onderzoek. Deze dienst voldoet aan de AVG-eisen voor het verwerken van zeer gevoelige data.

Vooruitblik

In het nieuwe academisch jaar blijft het mogelijk om zowel online te promoveren als fysiek op de universiteit, uiteraard binnen de beperkingen van de officiële coronamaatregelen. Ook de uitgestelde oraties en afscheidsredes worden weer gepland. Met bovenstaande maatregelen is er voldoende vertrouwen dat binnen de huidige beperkingen het onderzoek weer zoveel mogelijk doorgang kan vinden en onderzoeksprojecten kunnen worden afgerond. De implementatie van de regelingen, richtlijnen en protocollen is in volle gang en wordt nauw gemonitord.

Met veel kunst- en vliegwerk is de organisatie in staat geweest de gevolgen van Corona voor onderzoek en onderzoekers enigermate behapbaar te houden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat veel medewerkers teleurstellingen hebben moeten verwerken, bijvoorbeeld omdat de plechtigheid bij de promotie noodgedwongen ontbrak, omdat de intervisie van mede-onderzoekers node gemist moest worden of omdat onderzoekstaken werden achtergesteld bij noodzakelijke onderwijstaken.

Research on patient