Svenja Skoll, alumna MA Globalisation and Development Studies

Toen ik me inschreef voor het masterprogramma Globalisation and Development Studies, was ik vooral gefascineerd door het vooruitzicht om veldwerkonderzoek te doen in een vreemd land, tijdens het tweede semester van het programma. Om dit te kunnen doen, maakte ik gebruik van de banden en contacten van de docenten van GDS.

Met de steun van mijn academische supervisor greep ik de kans om drie maanden lang mijn eigen onderzoek uit te voeren naar strategieën voor plattelandsontwikkeling in de Zuid-Afrikaanse provincie Eastern Cape. Voordat ik naar Zuid-Afrika vertrok, kreeg ik les in kwalitatief onderzoeksdesign, waardoor ik me goed voorbereid voelde op mijn werk. Tijdens het veldwerk voerde ik talloze interviews en ontmoette ik veel interessante mensen die in het ontwikkelingsveld werken en met wie ik nog vaak contact heb. Bovendien was ik in staat om een belangrijke masterscriptie te schrijven, gebaseerd op mijn eigen onderzoeksresultaten.
Naast het grote enthousiasme en de professionaliteit van de docenten bij GDS, vond ik het erg prettig dat studenten kunnen kiezen uit drie verschillende opties om hun studie af te ronden, namelijk een deskstudie, een stage of veldwerk. Bovendien biedt de optie van een deskstudie de student zelfs de mogelijkheid om keuzevakken te kiezen uit andere masteropleidingen van de faculteit of binnen de Universiteit Maastricht.
Zeker, mijn verblijf in Zuid-Afrika was een ongelooflijke ervaring tijdens het GDS-programma, waarbij ik praktijkervaring opdeed op het gebied van globalisering en ontwikkeling. Ik vind het echter belangrijk om ook de interdisciplinaire sfeer binnen het programma te benadrukken, die brede, kritische kennis biedt over de meest relevante thema's van onze tijd. Doordat ik globaliserings- en ontwikkelingsprocessen niet alleen vanuit een marktperspectief heb bestudeerd, maar me ook heb gericht op de sociale realiteit van dergelijke thema's, heb ik kwesties als armoede, marginalisering, ongelijkheid en de vooruitzichten van transformatie in deze wereld kunnen begrijpen en analyseren.

Svenja Ksoll (Duits)
Afgestudeerd in 2012