‘‘Ik was heel tevreden, maar in mijn hoofd riepen steeds luidere stemmen: ‘‘Tamar, kom je buitenspelen?’’.’’

Made in Maastricht: Tamar Valkenier

Stel je voor: je bent succesvol afgestudeerd, hebt je droombaan gevonden en woont in de stad. Je lijkt gelukkiger dan ooit. Tenminste, totdat je reiskriebels krijgt. Zou jij dan alles achterlaten en vertrekken? Tamar Valkenier, alumna van de Universiteit Maastricht, in ieder geval wel. Sinds 2015 is zij fulltime avonturier. Hoe ziet haar leven eruit?

Een echt stadsmeisje

Tegenwoordig is Tamar naar eigen zeggen ‘verslaafd aan avontuur’. Rotsklimmen, op eten jagen, survivallen... het kan haar niet gek en divers genoeg zijn. Toch groeide zij ooit op in Haarlem als een echt stadsmeisje. ‘‘In deze regio studeerde ik Bedrijfseconomie, Criminologie en Psychologie. Voor mijn masteropleidingen -  Forensica, Criminologie en Rechtspleging en Pyschology and Law – belandde ik uiteindelijk in Maastricht. Een van mijn professoren was Peter van Koppen. Hij gaf het vak Rechtspsychologie, dat mij helemaal verknocht maakte aan dit vakgebied.’’ Kortom, een bloeiende loopbaan op het gebied van rechten en psychologie leek een feit voor Tamar.

‘‘Kom je buitenspelen?’’

Na haar studietijd had ze succesvolle carrières. Eerst als sterrenkok, later als recherchepsycholoog bij de Nationale Politie. ‘‘Die laatste baan was mijn droombaan. Iedere dag was ik bezig met interessante, spannende en ingewikkelde zaken, zoals moord- en zedendelicten en dreigingsmanagement. Dat lukte goed, mede dankzij een aanvullende postmaster in recherchepsychologie en een zomerstudie in Amerika.’’ In haar vrije tijd reisde Tamar zo veel en ver als ze kon. ‘‘Of ik was in Nederland aan het skydiven, motorrijden, klimmen, kitesurfen, saxofoonspelen... Ik was heel tevreden, maar in mijn hoofd riepen steeds luidere stemmen: ‘‘Tamar, kom je buitenspelen?’’.’’ (tekst gaat verder onder de foto)

tamar_valkenier

Fietstocht van 12.000 km

‘‘Op 28-jarige leeftijd ging ik met ‘pensioen’. Mijn baan bij de Nationale Politie was geweldig, maar de wereld heeft naar mijn mening meer te bieden dan alleen fulltime werken.’’ Sinds maart 2015 beleeft Tamar het ene avontuur na het andere. ‘‘Hoewel mijn werkende leven al aardig avontuurlijk was, wilde ik eens een jaartje reizen proberen. Spannend, want ik was nog nooit langer dan vijf weken weggeweest. Ik nam ontslag, bouwde zelf een fiets en in maart 2015 vertrok ik. Ik fietste 12.000 kilometer door Europa, Australië en Indonesië, terwijl ik elke avond in een tentje sliep.’’ En dat smaakte absoluut naar meer...

Adelaars, rendieren en ezeltjes

Na de immense fietstocht volgden allerlei bijzondere reizen. Zo ging Tamar maanden achterelkaar rotsklimmen. Ook kocht ze een paard, een kameel en een hond, waarmee ze vier maanden lang door Mongolië trok. ‘‘We reisden samen met nomadische adelaarjagers. Dat zijn mensen zonder vaste verblijfsplaats, die te paard en met hulp van adelaars op wild jagen. Deze reis heeft misschien wel de meeste indruk op me gemaakt.’’ Ook reed Tamar op rendieren in Siberië, bewonderde ze 24 beren en 14 wolven tijdens haar survivaltrainingen in Canada en liep ze 600 kilometer door Jordanië – mét een eigen ezeltje. (tekst gaat verder onder de foto)

tamar_valkenier3

Bezoek van Floortje Dessing

Juist omdat Tamars leven zo niet-alledaags is, hebben mensen veel belangstelling voor haar verhalen. ‘‘Daarom schijf ik af en toe artikelen, geef ik presentaties en organiseer ik reizen. Zo kom ik ook rond, al leef ik uit mijn rugzak en heb ik niet veel nodig.’’ Bovendien is Tamar te zien in het nieuwe seizoen van het populaire Nederlandse tv-programma ‘Floortje naar het einde van de wereld’. ‘‘Drie maanden geleden trotseerde ik de hoge bergen van Nieuw-Zeeland, samen met Miriam Lancewood (schrijfster van het boek ‘Mijn leven in de wildernis’, red.). We zaten diep in de wildernis en verzamelden en jaagden ons eigen eten bij elkaar. Presentatrice Floortje Dessing zocht ons toen op voor een interview.’’

Australië... of toch Maastricht?

Waar ziet Tamar zichzelf over 10 jaar – in Nederland of op reis? ‘‘Ik droom van een stukje land met een boomhut in Australië. Waar ik mijn eigen eten verbouw en dieren houd – inclusief een valk. Maar telkens als ik daaraan wil werken, krijg ik het benauwd en wil ik eerst nog avonturen beleven. Zo ga ik binnenkort terug naar Mongolië!’’ Komt Tamar ooit nog eens naar Maastricht? ‘‘Zeg nooit ‘nooit’, Maastricht is een mooie stad. Neem de boekwinkel in de Dominicanenkerk; een prachtige plek om te verzinken in je boek. En ik heb warme herinneringen aan mijn UM-masters. Zij komen nog altijd van pas, want kennis van psychologie is handig, wat je ook doet en waar je ook bent op deze wereld...’’

Door Milou Schreuders, juni 2019